دومین نشست درآمدی بر الهیات نوین اسلامی

دومین نشست درآمدی بر الهیات نوین اسلامی

نشست دوم الهیات نوین اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی برگزار شد.

نشست دوم الهیات نوین اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی روز یکشنبه هشتم تیرماه 99 از طرف قطب تعمیق دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد.

خلاصه این جلسه تقدیم می گردد:

1) بنیاد و پایه اصلاح و بازآرایی تفكر اسلامی
آنگاه كه در این بافت از «الهیات» سخن می‌گوییم، مرادمان این است كه از منظر ما، الهیات «مهم» و «پایه» است؛ به بیانی دیگر، مهم‌ترین بخش اصلاح، نوسازی و بازآرایی تفكر اسلامی است؛ در برابر دیدگاه‌های دیگری كه بر آن‌اند با اصلاح در ناحیه دیگری باید به این هدف دست یافت.

2) دارای ارتباط مستقیم با جنبه انضمامی حیات انسان
نكته دیگر این است كه معتقدیم الهیات زمانی می‌تواند نقش واقعی و عینی خود را ایفا كند كه مستقیماً با جنبه انضمامی حیات و هستی انسان ارتباط برقرار كند و در نسبت با هویت واقعی فردی و اجتماعی انسان قرار گیرد. اگر الهیات این نقطه تماس و ارتباط با هویت انسان را از دست بدهد، از جایگاه اصلی خود خارج می‌شود و نمی‌تواند كاركرد ویژه خود را داشته باشد.

بررسی تاریخی حوزه‌های الهیاتی، هم در حوزه اسلامی و هم در حوزه مسیحی – تا میزانی كه اطلاع داریم- نیز نشان می‌دهد كه الهیات‌ها در عصر خود غالباً چنین نقشی داشته‌اند و كاملاً با تجربه زیسته و هویت انضمامی انسان مؤمن و جامعه ایمانی در تماس بوده‌اند؛ با پرسش‌ها، چالش‌ها و نیازهای واقعی حیات انسان درگیر بوده‌اند. البته با گذشت زمان و جابه‌جا شدن و تغییر موقعیت‌ها، این الهیات‌ها از جایگاه اصلی خود خارج می‌شوند و به منظومه‌ای معرفتی و گاه ذهنی بدل می‌شوند كه دیگر آن كارویژه و كاركرد اصلی خود را ندارند. بنابراین ویژگی دیگر الهیات مد نظر ما این است كه كاملاً با حیات و هویت انضمامی انسان مرتبط است.

در آینده بحث خواهیم كرد كه منظور از هویت انضمامی انسان چیست. حیات انضمامی، حیات زیسته واقعی انسان است كه با پرسش برخورد می‌كند و می‌كوشد به‌نحوی مناسب بدان پاسخ دهد. خواهیم گفت كه حیات انضمامی از عمیق‌ترین لایه‌های معرفت‌شناختی تا سطحی‌ترین لایه‌های تكنولوژیك گسترده است. حیات انضمامی در حوزه نگاه دینی همواره مورد نظر است. نگاه دینی تمام این گستره را می‌نگرد و این یكی از تفاوت‌های نگاه دینی و نگاه‌های دیگر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *