اخبار

سردبیر مجله نقد کتاب علوم اجتماعی ادامه داد: با توجه به تحولاتی که در حوزه روش تحقیق اتفاق افتاده است ما نیازمند تغییرات جدیدی در این بخش هستیم و باید بازنگری در سوژه، پارادایم و در نهایت روش‌شناسی صورت بگیرد. وی با بیان این‌که در نتیجه بازنگری در روش‌شناسی این سوال مطرح می‌شود که چگونه باید متن را ببینیم و آن را تفسیر کنیم تا به دنبال آن به نتایج جدید برسیم، بیان کرد: این کتاب شامل فصول متعددی می‌شود از جمله اینکه بحث‌ تاریخی در روش‌ها چیست و نظریه‌پردازی در روش چگونه انجام می‌شود و چه تعاریفی در این…
سیزدهمین کتاب مجموعه «پیامبر» در ادامه کتاب‌های قبلی این مجموعه بوده که به روایت داستان زندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در دوره‌های پیش از تولد، کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی، میانسالی و کلان‌سالی می‌پردازد. آخرین جلد این مجموعه هم که ادامه داستان کلان‌سالی پیامبر(ص) را روایت می‎کند، به‌زودی از سوی به‎نشر منتشر خواهد شد. انتشارات آستان قدس این مجموعه رمان بلند را که براساس قرآن و با استفاده از نهج‎البلاغه و کتاب‌ها و روایت‎های معتبر تدوین شده، در قالب کتاب‌های پروانه برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر کرده است. این رمان تاکنون برنده لوح زرین و دیپلم افتخار از کانون پرورش فکری…
از دیرباز باورهای آخرالزمانی مورد سوء‌استفاده افراد منحرف بوده و برای رسیدن به اهداف و اغراض مسموم خود، احساسات دینی مردم را بازیچه خود قرار داده‌اند. یکی از این باورها، اعتقاد به مهدویت است که از صدر اسلام تاکنون مدعیان بی‌شماری داشته و از این رهگذر، مسلمانان را فریب داده و به سوی خود دعوت کرده‌اند. حجت‌الاسلام علی محمدی هوشیار در کتاب «دکان‌های کاغذی» با محوریت جریان‌شناسی مدعیان دروغین از سده نخست اسلام تا عصر حاضر، سعی کرده بتواند گامی در مسیر روشنگری و تحلیل لایه‌های پنهان سردمداران جریان‌های مدعی مهدویت بردارد. نویسنده در این اثر با پیروی از جدیدترین…
اگر معیار زمان تألیف را در آثار تاریخی مربوط به کربلا در نظر بگیریم، می توانیم بر حسب قرن یا دوره های نزدیک به هم، به طبقه بندی آنها بپردازیم. مثلا آثار قرن دوم، یا سوم، و به همین ترتیب قرون بعد. هر دوره تاریخی می تواند دسته ای از منابع عاشورا را در خود جای دهد. از نظر ویژگی های آثار از هر یک از این قرون، این امکان وجود دارد که برخی از آنها را در یک دوره تاریخی شامل از یک قرن تا سه قرن قرار دهیم. مثلا آثار نوشته شده در قرون نخستین اسلامی، برای مثال…
در ادامه گزارشی از این سخنرانی را با هم می خوانیم: سه نکته مقدماتی مقدمه اول: زمینه‌ها و آگاهی‌های لازم برای نظریه‌پردازی نظریه‌پردازی علمی، در هر حوزه‌ای، وابسته به عوامل زمینه‌ایی فراوانی همچون شخصیت و خلقیات نظریه‌پرداز، فضای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همچنین بحران‌های فکری نظریه‌پرداز است. همچنین نظریه‌پردازی در علوم انسانی اسلامی، نیازمند آگاهی‌های پیشانظریه‌ایی فراوانی از قبیل آگاهی‌های درون‌رشته‌ای (آگاهی از مرزهای دانش در موضوع یا مسأله مورد نظر)؛ آگاهی‌های اسلامی (آشنایی با زبان اسلام؛ آشنایی با فرهنگ صدر اسلام؛ شناخت کتاب و سنت؛ آشنایی با مبانی فلسفی اسلام؛ آشنایی با مقاصد اسلامی و آگاهی از…
قابل توجه اساتید و اعضای محترم هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، و دانشگاه باقر العلوم علیه السلام با عرض سلام و احترام بدین وسیله به استحضار می رساند که اخیرا طرح بین المللی «تألیف مشترک» (بین اعضای هیئت علمی پژوهشگاه و دانشگاه با محققان و اساتید غربی) در « قطب مسائل سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران» به تصویب رسیده و جهت اجرا به مرکز «مطالعات اجتماعی و تمدنی» ابلاغ گردیده است. این طرح به منظور اجرای پروژه‌های تطبیقی در مسائل و معضلات نظری و عملی جدید، در دو رویکرد مسیحی و اسلامی اجرا می شود. با عنایت…
اگر در گذشته شمشیر حضرت این مهم را تأمین می کرد، در آن مقطع زمانی سکوت ایشان بود که دین اسلام را نجات داد. در گفتگو با محمدعلی فتح اللهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بررسی سیاسی و حقوقی به عهدنامه صلح امام حسن(ع) پرداختیم که اکنون متن آن پیش روی شماست. *آقای دکتر! پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) با اینکه امام علی(ع) می توانست از قدرت شمشیر برای تصدی حکومت استفاده کند، اما این کار را نکرد. امام حسن(ع) هم مجبور به صلح شد. آیا می توان گفت که در منطق اهل بیت(ع)…
وی افزود: اسلامی سازی علوم انسانی به این معناست که ما از منابع اسلامی مانند قرآن و حدیث و علوم اسلامی مانند فقه و تفسیر قرآن، تاریخ اسلام، فلسفه و کلام اسلامی، منطق و … استفاده کنیم در حالی که زیرساخت های این علوم در دانشگاه های ما در رشته علوم انسانی که انتظار داریم اسلامی شود، وجود ندارد. مثلا گروه های اقتصاد دانشگاه ها چگونه مباحث اسلامی اقتصاد را مورد بررسی قرار دهند و به آموزش ها اضافه کنند؟ چنین کاری انجام نمی شود، زیرا زیرساخت آن فراهم نیست. گروه های اقتصاد در دانشگاه ها ارتباطی با علوم انسانی…
وی در ابتدا گفت: این بحث به طور عام تر می تواند از منظر امام شناسی مورد توجه قرار گیرد. بحث امروز من بیشتر روشی است و نه مفهومی. حقیقت آن است که در این حوزه خیلی کار نکرده ایم. بنده ۱۰ الی ۱۵ سال است که درگیر این موضوع هستم. کسانی که از منظر تاریخ به این بحث می پردازند انسان می بیند که دانسته یا ندانسته در برخی از قسمت های بحث شان از منظر کلامی به مسأله می پردازند. گاهی مورخان در مطالعه پدیده ها با سوژه هایی فراطبیعی که لزوماً طبیعی و قاعده مند نیست رو…
وی در معرفی بیشتر جلدهای مختلف این دانشنامه افزود: پنج جلد نخست این اثر، درباره کلیات امامت و اهل بیت (ع) بوده و جلدهای 6 تا 21 آن نیز درباره روایات مربوط به امام علی (ع) در منابع اهل سنت است. پنج جلد بعدی این دانشنامه مربوط به حضرت زهرا (س) و دیگر جلدهای این مجموعه نیز که تا 50 جلد تخمین زده می‌شود به دیگر ائمه اختصاص دارد. مجتهدی با اشاره به اینکه در این دانشنامه تنها منابع اهل سنت مربوط به قرن‌های دوم تا هفتم هجری ارائه شده، گفت: آیت‌الله مرعشی نجفی بیش از 40 سال از عمرشان…
کتاب «رابطه دین و فناوری» محصول چندین سال پژوهش نویسنده درباره مسأله رابطه دین و فناوری (تکنولوژی) است که از راهنمایی مهدی گلشنی (استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف) و حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه (رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) نیز بهره برده است. کتاب حاضر از پنج فصل تشکیل شده است: فصل اول: با کلیات شامل چیستی دین، چیستی فناوری، نسبت فناوری با علوم تجربی، پیش‌فرض‌های فناوری و آثار و لوازم فناوری؛ فصل دوم با عنوان «موضع دین درباره فناوری»،‌ به این سؤال پاسخ می‌دهد که دین کدام‌یک از پیش‌فرض‌های فلسفی، اخلاقی و روانی فناوری را می‌پسندد یا طرد…