حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین دیبا

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین دیبا

1. سوابق آموزشی

1 – 1. تحصیلات

* تحصیلات حوزوی:
– شركت در دروس خارج آقایان آیت‌الله تبریزی، آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله گنجی؛
– شرکت در درس تفسیر آیت‌الله جوادی و فلسفه جناب آقای فیاضی؛
– فارغ‌التحصیل رشته كلام موسسه امام صادق (ع)؛
– دارنده مدرك سطح 4 حوزه علمیه قم.

1 – 2. تدریس

1 – 2 – 1. عنوان دروس

1. شرح لمعه؛
2. اصول فقه؛
3. ادبیات عرب (مغنی)؛
4. فلسفه اسلامی (نهایة الحكمه)؛
5. معرفت‌شناسی؛
6. مبانی انسان‌شناسی؛
7. دروس معارف اسلامی؛
8. معارف قرآن؛
9. تفسیر؛
10. منطق؛
11. عقاید.

1 – 2 – 2. محل تدریس

1. حوزه‌ علمیه تهران؛
2. حوزه علمیه قم؛
3. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)؛
4. دانشگاه تهران.

______________________________________________________________________________________________

2. سوابق اجرایی

1. عضو هیئت مؤسس انجمن کلام اسلامی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه؛
2. مدیر گروه تربیت و اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
3. عضو هیئت‌علمی گروه اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
4. ریاست قطب فکری – فرهنگی «اخلاق، خانواده و سبک زندگی» دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛
5. همکاری با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به‌عنوان پژوهشگر تاکنون (علمی و پژوهشی)؛
6. همکاری با مركز تحقیقات اسلامی دفتر تبلیغات به‌عنوان پژوهشگر تاکنون (علمی و پژوهشی).

______________________________________________________________________________________________

3. سوابق پژوهشی

3 – 1. مقالات

1. آسیب‌شناسی روشنفکری دینی، علوم سیاسی؛
2. بازخوانی دو نظریه در باب خاتمیت، معارف؛
3. پاسخ به سؤالات کلامی – فلسفی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه قم، (جزوه)؛
4. پلورالیسم دینی (مصاحبه گروهی)، کتاب نقد، بهار 1387، شماره 46. (دریافت مقاله)
5. چشم‌انداز همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه با تأکید بر رویکرد آسیب‌شناسانه، پژوهش‌های تربیت اسلامی، تابستان و پاییز 1386، شماره 2 و 3؛
6. حدود در فقه امامیه و اهل سنت (منتشرنشده)؛
7. حق و تکلیف، روزنامه جام جم؛
8. حکومت دینی و آسیب‌شناسی کارآمدی آن در عرصۀ تربیت اخلاقی جامعه، حکومت اسلامی، بهار 1392، شماره 67. (علمی-پژوهشی) (دریافت مقاله)
9. رجعت، (منتشرنشده)؛
10. رویکرد روشنفکری دینی و حوزوی؛ انگیزه‌ها و چشم‌اندازها، علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، زمستان 1387، شماره 44. (دریافت مقاله)
11. زندگانی امام جواد (ع)، روزنامه کیهان؛
12. سری جزوات خاتمیت، حاصل 5 جلسه ارائه بحث در حضور استاد آیت‌الله مصباح یزدی در مؤسسه امام خمینی (ره)، انتشارات موسسه امام خمینی (ره)؛
13. عقل و ایمان، روزنامه جام جم؛
14. مشکلات نظری و عملی فراروی مسئلۀ اسلامی‌سازی علوم انسانی، علوم انسانی، 1391، شماره 3؛
15. نقد مقالات دگراندیشان در زمینه‌های پلورالیسم، سكولاریزم، معرفت‌شناسی و دیگر مسائل كلاس در 8 جلد از ماهنامه بازتاب اندیشه، پژوهش‌های اسلامی صداوسیما؛
16. نقد نظریه دكتر سروش در مورد كلام خداوند، آینه اندیشه؛
17. نقد نظریه معنویت‌گرایی استاد ملكیان، آینه اندیشه؛
18. نقش عواطف و هیجانات در اخلاق، اسراء، پاییز 1391، شماره 1. (علمی – پژوهشی) (دریافت مقاله)
19. نگارش مدخل‌های «بداء»، «برزخ»، «امت مسلمه»، «مفهوم اسلام در قرآن»، «خاتمیت» و «تجسم اعمال در قرآن» در دایره‌المعارف قرآن کریم و «ثنویت» در دانشنامه جهان اسلام.

3 – 2. کتاب‌ها

3 – 2 – 1. نگارش فردی

1. مفاهیم و تفاسیر؛ ترجمه و راهنمای کامل کتاب: Concepts and comments با جزئیات مکمل، جنگل، 1381؛
2. ‎نگرشی نوین بر مسئله اتحاد عاقل و معقول،‌ ‎مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1385؛
3. وجودشناسی علم، ‎پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، 1385.

3 – 2 – 2. نگارش گروهی

1. اصطلاح‌نامه علوم اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، بوستان کتاب؛
2. اصطلاح‌نامه فلسفه، دفتر تبلیغات اسلامی، 1383.

3 – 2 – 3. در دست تالیف

1. خاتمیت، پژوهشكده فلسفه و كلام دفتر تبلیغات، (در دست تألیف)
2. ‎صورت‌بندی نظریه‌های رشد اخلاقی، (در دست نشر)

3 – 3. شرکت در مناظره‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های علمی

1. عرفان و تصوف (اختلاف‌ها و اشتراک‌ها)، (مناظره)، 84/12/15؛
2. الگوی گستره جنبش نرم‌افزاری، کارگاه علمی – تخصصی، 84/8/5؛
3. موانع، آسیب‌ها و چالش‌های جنبش نرم‌افزاری، کارگاه علمی – تخصصی، 84/8/19؛
3. نشست علمی فلسفه و نوآوری، 87/8/30؛
4. نشست علمی اخلاق و نوآوری، 87/12/1؛
5. نشست علمی نواندیشی دینی در ایران (صورت‌بندی و آسیب‌شناسی)، 88/10/17؛
6. نشست علمی برهان صدیقین، 88/2/3؛
7. نشست علمی روش‌شناسی در مطالعات اسلامی، 88/4/11؛
8. نشست علمی اخلاق و اصلاح الگوی مصرف، 88/7/23؛
9. نشست علمی رابطه هست و باید از منظر فیلسوفان مسلمان و غربی، 88/8/19.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *