بررسی تحلیلی سیره تربیتی حضرت زینب (س) به منظور تدوین الگوی تربیت اخلاقی دختران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، بررسی تحلیلی سیره‌ی تربیتی حضرت زینب (س) به‌منظور تدوین الگوی نظری مطلوب تربیت اخلاقی دختران است.
مواد و روش ها: این پژوهش با توجّه به موضوع آن، در زمره‌ی تحقیقات کاربردی و روش آن تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی است.
یافته ها: مهم‌ترین یافته‌های پژوهش شامل مهم‌ترین مبانی عبارت‌اند از: فطرت توحیدی، کرامت انسانی، خردورزی، شجاعت، جذبه‌ی حُسن و فضیلت، اثرگذاری حجاب ظاهر بر باطن، هدایت‌پذیری و هدف‌داربودن انسان. و مهم‌ترین اهداف عبارت‌اند از: رسیدن به رشد و کمال، طهارت و حیات طیّبه، کسب فضایل اخلاقی، تهذیب نفس، روحیه‌ی صبر، پرورش مسئولیت‌پذیری. هم‌چنین مهم‌ترین اصول عبارت‌اند از: صداقت و درستکاری، پاک‌دامنی، آمادگی برای انجام نقش همسری و مادری، توکّل ، تحوّل باطن، عزّت نفس، مسؤلیت‌پذیری، غفلت‌زدایی و ایثار. و در انتها مهم‌‌ترین روش‌ها عبارت‌اند از: آگاهی‌بخشی به مبدأ واحد و به معاد، احسان، مناظره، بیان داستان‌های اخلاقی، تکریم، سخاوت، خوش‌خلقی، هم‌‌نشینی با نیکان و الگوپذیری از ایشان.
نتیجه گیری: زینب کبری از چهره‌‌های برجسته‌ی تربیتی و اخلاقی جهان اسلام است، لذا می‌توان الگوی بسیار خوبی از سیره‌ی تربیتی ایشان مخصوصاً برای تربیت اخلاقی دختران تهیّه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *