چکیده
به سبب آنکه عواطف و احساسات، تأثیر فراوانی در بروز رفتارها دارند، تربیت عاطفی اهمیت بسیاری دارد؛ اما مسئلهی پژوهش این است که امروزه، جای اندیشههای اسلام و بهطور خاص، نهجالبلاغه برای تربیت عاطفی در کنار آموزههای سایر مکاتب تربیتی، خالی است؛ بنابراین، در پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی، اصول و روشهای تربیت عاطفی با تأکید بر دیدگاه امام علی علیهالسلام بررسی شده است. ابزار پژوهش، فیش بوده و دادهها، بهصورت کیفی تجزیه و تحلیل شدهاند. هدف پژوهش، ارائهی اصول و روشهای کاربردی به متولیان امر تعلیم و تربیت است تا بتوانند با الهام گرفتن از اندیشههای حضرت علی(ع) در کتاب گرانقدر نهجالبلاغه، در امر تربیت دانشآموزان اهتمام ورزند. یافتههای پژوهش نشان میدهد: 1. برخی از اصول تربیت عاطفی عبارتاند از ابراز محبت، بردباری، خوشبینی؛ 2. برخی از روشهای تربیت عاطفی عبارتاند از: اعتدال در محبت، کنترل خشم، صلهی رحم و برخورد با گشادهرویی. نتایج پژوهش نشان میدهد که در نهجالبلاغه، از تربیت عاطفی افراد غفلت نشده و دستورالعملهایی برای رشد متربیان، در این ساحت تربیتی معرفی شده است.
کلیدواژهها
اصول تربیت؛ امام علی(ع)؛ تربیت عاطفی؛ روشهای تربیت؛ نهجالبلاغه