مقالات

چکيده: در مورد مزار حضرت زينب(سلام الله عليها) ميان مورخان اختلاف است. از سويي وجود دو مرکز مشهور در دمشق و قاهره و از سويي بيان برخي مورخان که مزار ايشان را در مدينه مي دانند. نويسنده در اين گفتار، ادلّة هر سه نظر را بيان کرده و نظر سوم را قوي تر مي داند. مقدمه حضرت زينب(سلام الله عليها) دختر امير المؤمنين، علي ابن ابي طالب بن عبدالمطلب بن هاشم قريشي هاشمي حضرت زهرا( عليها السلام) در حيات رسول خدا( صلي الله عليه و آله) به دنيا آمد و الطاف آن حضرا را درک کرد.(ج:2ص:7، 134) براساس گفتة ابن…
چکیده: یکی از موضوعات مورد پرسش از سوی مومنین و مبلغان محترم، تعیین محل دقیق قبر مطهر حضرت زینب کبری است این سوال به خاطر انتساب مکان های مختلفی به آن بانوی بزرگوار در کشورهای مختلف است به منظور پاسخگویی به این سوال و به مناسبت سالروز وفات حضرت زینب (س) بر آن شدیم تا این موضوع را در محضر استاد ارجمند حضرت حجت الاسلام و المسلمین مهدی پیشوایی به بحث و بررسی بگذاریم… دانلود مقاله محل دفن حضرت زینب (س)
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی – پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است. جامعة آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهرستان دیواندره تشکیل داده‌اند. نمونة آماری پژوهش شامل 215 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفیِ ساده به صورتی که همه اعضا شانس مساوی برای انتخاب شدن داشته باشند، صورت گرفته است. ابزار اندازه‌گیری تحقیق، به‌ جز منابع کتابخانه‌ای از قبیل کتب، فصلنامه، مجلات و پایان‌نامه، از پرسشنامه‌ای که محقق تهیه کرده برای سنجش نظرات سود برده شده است. روش…
چکیده نظم عمومی ازجمله موضوعات بنیادین مورد بحث درحوزۀ فقه و حقوق عمومی است، برخی عقیده دارند این موضوع و مباحث پیرامونی آن، از ابداعات ودستاوردهای حقوقدانان است و در متون دینی اهتمام چندانی نسبت به آن صورت نگرفته است. اما بادقت و تأمل در آموزه های قرآن به خوبی می توان به بنیان های تشریعی و احکام اساسی آن از منظر کتاب به عنوان نخستین مصدر استنباطات فقهی دست یافت.که در نوشتار حاضر تلاش برآن است تا پس از توصیف حقوقی نظم عمومی، بایسته های قرآنی آن مورد دقت قرار داده شود.
چکیده : گنجینه روایات معصومان(ع) سرشار از روایاتی است که به مسائل مهم اجتماعی همچون آداب مهمانی می‌پردازد. مهمانی دادن و به مهمانی رفتن، سبب انس و الفت میان امت اسلامی شده، اتحاد و برادری را ایجاد می‌کند؛ ازاین‌رو، در دین اسلام توصیه‌های فراوانی به مهمانی دادن و دعوت از مهمان شده است. میزبان و مهمان دو طرف این رفتار اجتماعی‌اند و هریک وظایفی در قبال دیگری دارد. برخی وظایف میزبان، در روایات اسلامی ‌چنین بیان شده است: اکرام و استقبال از مهمان، پذیرایی کافی و مناسب از وی، غذا خوردن با مهمان، پرهیز از به‌کار گرفتن مهمان و بدرقه…
چکیده: جهان‌بینی ما مُسلمانان را «توحیدی» می‌خوانند امّا متاسفانه بسیار کم از حقیقت معنایی و چیستی آن می‌دانیم. لفظی آسمانی است که مقام برترین و عظیم ‏اش را درک نمی‏کنیم و توجّهی به اصیل بودن رابطه حقیقت مُحتوائی آن با حقیقت و مُحتوای خُداگونه جوهره وجودی‏مان نداریم و تنها لقلقه‏ ای مُشتری‏ پسند بر زبان‏ های گُنگ و نارسایمان شده است. از «معماری اسلامی» بسیار دم می‏زنیم و تفاوت و یا یکی‏ بودن آن را با «معماری توحیدی جاری در جُزء و کُلِّ هستی» نمی‏دانیم. هان، راستی مگر «معماری توحیدی» و «معماری توحیدی جهانی» هم داریم؟! پاسخ مُحقّقانه این مقال…
آثار فردی و اجتماعی اطعام نویسنده: محمدمهدي فجري، اطعام، یكی از مسائلی مهمی است كه در اسلام به آن سفارش شده است و خداوند متعال به آن عنایت وی‍ژه دارد؛ در فضیلت آن همین بس كه خداوند متعال به سبب اطعام و نماز شب، از حضرت ابراهیم علیه السلام به عنوان دوست خود یاد می فرماید؛ چنان كه رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرماید: «مَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلًا إِلَّا لِإِطْعَامِهِ الطَّعَامَ وَ الصَّلَاةِ بِاللَّیلِ وَ النَّاسُ نِیامٌ؛ (1) خداوند متعال، حضرت ابراهیم را دوست و خلیل خود قرار نداد، مگر به سبب اطعام و نماز شب، در…
بخشی از مقاله: “لطیفه اولی گفتن اعوذ بالله عروج است از خلق به خالق و از ممکن به واجب و طریق شناخت این نکته آن است که احتیاج مخلوق دلیل است بر وجود حق عزیز غنی قادر، پس اعوذ اشاره است به این احتیاج تام که اگر آن نمی‌بود استعاذه بی‌فایده بود و به الله اشاره به غنای تام حق، پس گفتن اعوذ اقرار است از بنده بر خود به فقر و احتیاج، و گفتن بالله اعتراف است به قدرت حق غنی بر تحصیل کل خیرات و دفع همه آفات و به آنکه غیر حضرت او نیست و بنده در…
چکیده مقاله: خدای متعال که ذات بى‌نیاز و غنىّ است، شایسته التجاء مى‌باشد. واضح است که انسان عاقل در هنگام احتیاج دست به جانب کسى دراز کند که برای رفع نیازش قادر باشد. در آموزه‌های قرآنی خدای متعال به عنوان خالق و آفریدگار بشر، تنها پناهگاه انسان در همه امور و به خصوص در مقابله با شیطان معرفی شده است. همه‌ی انسان‌ها، حتی پیامبران الهی و ائمه معصومینعلیهم‌السلام در معرض اغوای دام‌های شیطان قرار می‌گیرند، که با توجه به آیات قرآن، این بزرگواران نیز به خالق یکتا استعاذه کرده‌اند.برای مصون ماندن از دام‌ها و وسوسه‌های شیطانی، ایمان،توکّل و اخلاص به…
چکیده استعاذه یا به عبارت دیگر پناه­بردن و پناه­خواستن یکی از اذکار الهی است که در قرآن کریم به کار رفته و انسان مسلمان مؤمن، هنگام مواجهه با شیطان و وساوس او، از آن استفاده می­کند. با بررسی آثار دانشمند بزرگی همچون ملاصدرا می­بینیم که وی با توجه به روش و مشرب خویش به تبیین این ذکر پرداخته است. در کتاب تفسیر قرآن کریم ملاصدرا می­توان مطالبی درباره حقیقت استعاذه، مستعیذ، مستعاذٌ به، مستعاذٌ منه، ما یستعاذ لاجله (مستعاذٌ له یا لاجله) و لزوم و وجوب دائمی استعاذه دریافت. از نظر ملاصدرا، استعاذه بر پنج رکن استوار است که عبارت­اند…
چکیده قرآن كريم به عنوان چراغ پر فروغ و سراج وهاج كه كاملترين برنامه و قوانين را برای سعادت بشر دارد در آيات نورانيش مكتب تعليم و تربيت اسلامی را به زيبائی هرچه تمام ترسيم نموده است و خداوند را به عنوان اولين معلم بشر معرفی نموده كه به پيامبرش در آغاز بعثت فرمود: ( اقراء باسم ربك الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقراء و ربك الاكرم الذی علم بالقلم علم الانسان مالم يعلم) (سوره علق) و اينچنين مكتب تعليم و تربيت اسلامی به عنوان مكتبی ممتاز، مستقل و با مبانی و اصول مشخص پديدار گرديد كه در اين…