چکیده قوال فقهای امامیه در مورد اعتبار شهادت زن بر دو قول مبتنی است، دستهای برای شهادت زن موضوعیت قائل هستند، لذا شهادت زن را منحصر به نصوص فقهی میدانند. از این حیث در مواردی فقط شهادت زن را پذیرفتهاند، در مواردی برای شهادت زن اعتباری قائل نشده و آن را منحصر به مردان دانستهاند و در مواردی شهادت زن را درصورتی دارای اعتبار میدانند که منضم به قسم باشد و در اعتبار آن از نظر عدد با مردان تفاوت قائل شدهاند. دستهای دیگر از فقها برای شهادت زن طریقیت قایل شدهاند لذا حصول اطمینان برای قاضی محکمه را به…