چکیده:
سوالی که در این تحقیق مدنظر بوده این است که چه الگوی نظاممندی را [بهصورت راهبردی و مرحلهای] در تربیت اخلاقی میتوان از آموزههای مکتب امام سجاد (ع) برداشت کرده و به افراد مرتبط با تعلیم و تربیت ارائه نمود؟ برای دستیابی به این سوال بایستی بدانیم که 1- مبانی، اهداف و اصول تربیتی حضرت زینالعابدین بهعنوان عناصر شکل دهنده یک الگوی تربیتی کدامند؟ 2- امام چهارم چه روشهایی را در راستای تربیت اخلاقی به کار بستهاند؟ بنابراین برداشت و ارائه ساختار محور معارف تربیتی امام سجاد (ع) در قالب مبانی، اهداف، اصول و روشها، بهعنوان عناصر الگوی تربیت اخلاقی مسئله اصلی این پژوهش است. هدف کلی این تحقیق، ارائه نظاممند الگوی امام سجاد (ع) در تربیت اخلاقی است.
مقالات مرتبط:
پیجویی خانواده و کارکردهای تربیتی آن در آموزههای امام سجاد (ع) با تأکید بر شیوههای انحراف زدایی و فضیلت افزایی، مهدی ایزدی، حسین مهدوی منش، مطالعات قرآن و حدیث، 1391، (42 صفحه، از 45 تا 86)، (علمی – پژوهشی).