بررسی جایگاه اصل تربیتی سعه‌صدر در تعلیم و تربیت اسلامی و …

چکیده:

پژوهش حاضر با عنوان: «بررسی جایگاه اصل تربیتی سعه‌صدر در تعلیم و تربیت اسلامی و تعیین روش‌های متناسب با آن» از نوع بنیادی – کاربردی و با روش تحلیل اسنادی صورت گرفته است. جامعه تحقیق کلیه منابع دسته اول و منابع دسته دوم شامل منابع غنی اسلامی و آیات قرآنی و احادیث و روایات معصومین (ع) که در کتب، پژوهش‌ها، مقالات و سایت‌های اینترنتی مرتبط با موضوع پژوهش می‌باشد و نمونه‌گیری به شیوه هدفمند انجام شده است. ابزار این پژوهش نیز فرم‌های فیش‌برداری بوده است. یافته‌های حاصل از این پژوهش عبارتند از: اصل سعه‌صدر جایگاه ویژه و با اهمیت در قرآن و در تعلیم و تربیت اسلامی و در بین معلم و دانش‌آموز و در تغییر رفتار افراد و انتقال فرهنگ دارد و پانزده روش تربیتی شامل: به یاد خدا بودن، تلقین فعلی، تحمیل فعلی، محاسبه نفس، تغییر موقعیت، ارتباط با دانشمندان و علمای صالح، انتخاب اسوه و الگو، دریافت نتایج، تسامح و تساهل، مطالعه مستمر، پرهیز از گناه و لقمه حرام، انعطاف‌پذیری، مدارا و بردباری در برابر رفتار بد، تأمّل در کارها و کظم غیظ و هشت راه‌کار شامل: تشویق به عبادت خداوند و رعایت تقوا، آموزش سعه‌صدر در خانواده، آموزش سعه‌صدر در مدارس، آموزش سعه‌صدر در جلسات آموزش خانواده، آموزش سعه‌صدر به مربیان تعلیم و تربیت، نصب پیام‌های اخلاقی در معرض دید متربیان، اختصاص ساعتی برای بحث و گفت و گوی آزاد کلاسی در برنامه درسی و تهیه و تنظیم محتواهای مناسب در کتب درسی دانش‌آموزان برای این اصل ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *