پایان نامه ها

چکیده: این پژوهش با هدف دستیابی به مختصات سیستم خط‌مشی گذاری مناسب برای تحقق عدالت اجتماعی طراحی شد. ابتدا با تأمل بر طبقه‌بندی جمیزپی. استربا و مروری بر چالش آموزه‌های فلسفی و سیاسی در مفهوم پردازی از عدالت، بر مفهوم «عدالت حق مدار» تأکید و برای دستیابی به یک تعریف دقیق و علمی از آن، از روش «تحلیل منطقی» استفاده شد. در جریان تحقیق با انتخاب متن نهج‌البلاغه، به‌مثابه یکی از غنی‌ترین منابع موجود برای تعریف ابعاد عدالت حق مدار در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و حیات اجتماعی، مجموعه‌ای از گزاره‌های عقلانی و منطقی معرف اصول حق مداری عدالت…
چکیده: هدف از آفرینش انسان، عبودیت و بندگی خداوند سبحان است. عبودیت از ریشه عبد و به نظر بسیاری از لغت‌شناسان به مفهوم خضوع است؛ و در معانی متعددی چون اطاعت و فرمان‌برداری از خداوند و پرستش او استعمال می‌شود. تفاوت عبودیت با عبادت، این است که عبادت از مقوله «فعل» و عملی است که انسان آن را انجام می‌دهد، اما عبودیت «صفت» است که انسان به آن متصف می‌شود. عبودیت خداوند، ریشه در فطرت و سرشت انسان دارد، از این‌رو زمینه عبودیت در همه افراد وجود دارد. لکن برخی عوامل، این زمینه را فعال یا برخی موانع آن را…
چکیده: هدف از این تحقیق مفهوم شناسی و شاخص بندی عدالت اجتماعی و شناسایی موانع و راهکارهای تحقق عدالت اجتماعی از دیدگاه امام علی (ع) بوده در نتیجه رعایت حقوق افراد جامعه و قرار دادن هر چیزی در جای متناسب خود، جامع‌ترین تعریف از دیدگاه امام علی (ع) است. حق محوری، قانون‌مداری، برابری اجتماعی و انعطاف‌پذیری شاخص‌های عدالت اجتماعی را تشکیل می‌دهد.
چکیده: این تحقیق، در پی پاسخگویی به این سؤالات است: مبانی نظری و عملی عدالت و مفاهیم مرتبط با آن، در نگرش و روش سیاسی امام علی (ع) چه بود؟ با توجه به شخصیت دینی امام علی (ع)، مبانی الهی عدالت سیاسی، در اندیشه آن حضرت چه جایگاهی دارد؟ نگارنده، این پایان‌نامه را در سه فصل و یک نتیجه‌گیری سامان داده است: در فصل اول، با عنوان «عدالت در تاریخ اندیشه‌ها» ضمن تبیین مفهوم عدالت و مترادف‌های آن و قسط و عدل در قرآن، عدالت در اندیشه سیاسی غرب، عدالت در اندیشه سیاسی متقدمان مسلمان و عدالت در اندیشه سیاسی…
چکیده: از آنجا که انسان موجودی مرکب از جسم و جان و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد، در درون هوس‌ها و خواهش‌های نفسانی و در بیرون ابلیس دشمن قسم‌خورده را دارد. لذا همواره در معرض خطا و انحراف قرار دارد. از طرف دیگر هم انسان موجودی اجتماعی است که به فعالیت رسیدن استعدادهایش فقط در جامعه میسر است. قطعاً عقل هر عاقلی حکم می‌کند که باید درون جامعه، یکسری قواعد و الزاماتی باشد تا افراد بر اساس آن‌ها به زندگی جمعی خود نظم بدهند؛ که افراد جامعه طی فرایند جامعه‌پذیری این اسلوب را یاد می‌گیرند. منحرف کسی است که…
چکیده: ابعاد اندیشه امام علی در باب حکومت و نحوه حکومت کردن از مهم‌ترین فرازهای اندیشه هدایت‌گر امام را تشکیل می‌دهد به همین دلیل در این پژوهش با عنوان «کارویژه‌های حکومتگران از نگاه امام علی (ع)» به بررسی این مسئله می‌پردازیم. این پژوهش گامی در شناخت اندیشه‌های ژرف و غنی امام علی در سیاست و حکومت می‌باشد تا با گردآوری و تنظیم متون حدیثی و تاریخی و تحلیل اجمالی آن‌ها، زمینه تدوین اندیشه سیاسی و سیاست عملی امام علی را فراهم کند. مروری کوتاه بر سخنان امام علی (ع) نشان می‌دهد که: عدالت، صداقت، احقاق حقوق، حرمت نهادن با انسان،…
چکیده: هدف از این رساله روشن ساختن چگونگی مشاركت سیاسـی و سازوکارهای آن در اندیشه و حكومت امام علی (ع) می‌باشد. در این راستا پس از بررسی تاریخچه‌ی مشاركت سیاسی بررسی مفهوم آن در اندیشه‌ی امام علی (ع) صورت گرفت و سازوكارهای شـورا، بیعت، امر به معـروف و نهی از منکر (از طریق بحث گفتگو و مناظره با مخالفین) و اعطای حق آزادی بیان و نظارت بر کارگزاران به مردم به‌عنوان مهم‌ترین شیوه‌های اعمال مشاركت سیاسی در اندیشه و حکومت ایـشان عنـوان شد. در این رساله با روش تبیین عقلانی داده‌های تاریخی، اصل شورا (مـشاركت سیاسـی نخبگـان) و اصل بیعت…
چکیده: آنچه در این رساله، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است به‌صورت سه عنوان کلی و در سه فصل مجزا بیان گردیده است. ابتدا به توضیح برخی مفاهیم و واژه‌های کلیدی همچون قدرت، قدرت سیاسی و مهار قدرت پرداخته شده و کلیاتی در این زمینه همچون لزوم وجود قدرت سیاسی در جامعه و ضرورت مهار آن مورد بحث قرار گرفته است؛ و در نهایت، هم قدرت سیاسی امری ضروری وهم لازمه‌ی مهار نمودن آن، موضوعی بدیهی فرض شده است. در فصل دوم، یک بررسی تطبیقی میان مبانی و سازوکارهای مهار قدرت حکومت از دو دیدگاه غربی (تئوری غالب) و…
چکیده: مقایسه‌ی اصول اجرای مجازات از منظر امام علی (ع) و حقوق فرانسه چکیده مجازات واکنشی اجتماعی است که به‌صورت رنج و تعب بر بزهکار اعمال می‌شود و می‌تواند عامل مهمی در پیشگیری از جرم باشد به این معنا که هم جلوی تکرار جرم را می‌گیرد و هم مانعی فرا روی افراد در دست‌یازی به عمل مجرمانه است که به‌عنوان هدف نهایی، در رسیدگی کیفری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این حال، تنها تعیین مجازات برای رسیدن به مقصود نهایی کافی نیست. بلکه اجرای آن به‌عنوان غایت و هدف آرمانی در راستای تحقق عدالت مطرح است. برای اجرای بهتر…
چکیده: به‌رغم اندیشه‌ی سیاسی اهل سنت که شأن امام را منحصر در رهبری امور دینی و دنیوی یا همان مرجعیت سیاسی کرده، اَشکالی را برای انعقاد آن فرض می‌گیرد که همگی در الهی نبودن انتصاب امام، مشترکند که به‌طور بدیهی و یقینی می‌توان گفت برای استقرار امامت ـ که رهبری جامعه و مرجعیت سیاسی همراه با مرجعیت دینی و شأن ولایی با نقش هدایتی ایصال الی المطلوب، از شئون آن است – هرگز نمی‌توان منشأیتی جز اذن الهی فرض کرد، لذا هر‌گونه تردید در مسئله‌ی حقانیت و مشروعیت حاکمیت امیرمومنان (ع) به‌حکم عقل و نقل مردود و محکوم است؛ چراکه…
چکیده: این تحقیق به یکی از پرسش‌های مهمِ تاریخ صدر اسلام پاسخ می‌دهد که: امام علی(ع) پس از غصب خلافت خویش توسّط عُمَر و ابوبکر، چه موضعی در برابر آنان اتّخاذ کرد؟ و در دوران حکومت آن ها از چه سیره سیاسی و اجتماعی بهره بُرد؟ و آیا اصولاً آنان را به رسمیت شناخت یا خیر؟ و سیاستِ سکوت آن حضرت را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ نوشتار حاضر در سه فصل تدوین شده است. نویسنده در فصل اوّل، نخست کلیات و مفاهیم مهّم تحقیق‌اش را شرح داده و جریان‌های سیاسی پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) خصوصاً ماجرای شورای سقیفه…
چکیده: اصولاً هر نظام قضایی برای توفیق و کارآمدی در عرصه‌های مختلف دادرسی اعم از وضع قانون به برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی باید دارای اهداف و چهارچوب‌های مشخص و اصول و روش‌های مناسب با شرایط و اوضاع واحوال جامعه، دین و فرهنگ آن کشور باشد. متأسفانه در کشور ما پس از انقلاب، نظام قضایی دچار یک سری آشفتگی‌ها و ناهمگونی‌ها گردید که نتیجه آن منجر به مشکلات و معضلات فراوان وعدم کارایی دستگاه قضایی کشور گردید. ما معتقدیم باید با تبیین و الگوبرداری از یک نظام قضایی کارآمد که اولاً دارای مشروعیت اسلامی باشد و ثانیاً بتواند پاسخگوی نیازها امروز ما…