پایان نامه ها

چکیده: همه هستی بر حق بنا شده و در هیچ گوشه آن انحراف و سستی دیده نمی‌شود «ما خلق‌الله‌السّموات والارض و ما بینهما إلاّ باالحق» و همه چیز مظهر و جلو‌ای از حق او است «إنّ فی خلق‌السّموات والارض واختلاف‌اللّیل والنّهار … لآیات لقوم یعقلون» اما این پدیده ناب هستی «حق» مثل بقیه امور این عالم دنیا از گزند حوادث مصون نمانده و باطل یعنی پوچی هر از چند گاهی چنان میدان گرفته که گویی حق وجود ندارد هر چه است باطل است و تبیین اهتمام ما در این پژوهش بر همین نکته است تا پرسش اساسی این موضوع مهم…
چکیده: پاره‌ای بر این باورند هنگامی‌که قاعده‌ای آمره شد خود بیان آمریت لزوماً جهان‌شمولی را به همراه دارد. البته از حیث توافق بین‌الدولی جهان‌شمولی حاصل گشته است. ولی از نظر بین‌المللی چنین ضرورتی معین نشده است. علاوه بر این تلاش ما پاسخ به این سؤال است آیا پاره‌ای از قواعد حقوق بشر می‌توانند آمره باشند یا خیر؟ و چون مسئله هنوز در میان امکان و وجوب سرگردان است؛ و هنوز تصویب حتمی به وقوع نپیوسته است بنابراین این فرض که تأکید بر جهان‌شمولی یا آمریت کدام مفیدتر و عملی‌تر است توجه می‌گردد، پیش از تصویب و تحقق حتمی عنصر رضایت…
چکیده: رابطه حق و تکلیف از جمله مباحث‌ بحث‌برانگیز میان متفکران در حوزه کلام، فقه، سیاست، اخلاق و فلسفه حقوق است که به دو صورت عمده مورد بحث قرار می‌گیرد؛ اول اینکه آیا بین ذی‌حق بودن یک فرد و مکلف بودن دیگران نسبت به او ملازمه‌ای برقرار است یا نه؟ و دوم اینکه بین صاحب حق بودن یک فرد و مکلف بودن او و بالعکس آیا رابطه‌ای است یا خیر؟ پاسخ به سؤال دوم همان چیزی است که این تحقیق درصدد آن است چرا که اثبات یا رد ملازمه بین حق و تکلیف به این صورت آثار فراوانی بر مقوله‌های…
چکیده: در فصل اول به ماهیت اثبات حق پرداخته است. برای این منظور پس از توضیح معنای اثبات و اهمیت آن، مرحله اثبات در تقابل با مرحله ثبوت مورد کاوش قرار گرفته است. در تحلیل این دو مرحله و رابطه آن‌ها از معرفت‌شناسی، کلام اسلامی و فلسفه حقوق مدد گرفته شده است. نتیجه تحلیل آن است که قابلیت اثبات را باید یکی از ارکان وجودی حق شناخت و عنصر اثبات در مرحله ثبوت حق نیز دخالت دارد. نمونه‌های این دخالت در سه مقوله مسئولیت مدنی، اعلام اراده و تعهد طبیعی شرح داده شده است. فصل دوم ضابطه اثبات حق را…
چکیده: از آنجا که هدف غایی بعثت انبیاء اقامه قسط است و تحقق قسط نیز متوقف بر تمییز حق از باطل است پس می‌توان گفت که هدف غایی شناخت حق از باطل است در اهمیت این مسئله سخن بسیار است به گونه‌ای که تمام نظام‌های حقوقی نیز به این موضوع توجه خاصی کرده‌اند وجود چنین توجه گسترده‌ای هم در شرایع آسمانی و هم در نظام‌های حقوقی منجر به بحث و مجادلات زیاد و مختلفی شده است برخی از این گفتگوها به مبانی حق و اقسام آن و برخی به مشروعیت و برخی به سازوکارهای حمایت و نظارتی توجه کرده‌اند در…
چکیده: در دوران مدرن در نتیجه‌ی تلاش‌های متفکران و فیلسوفان این دوره، انسان بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفت و جایگاه مرکزی را در عالم اشغال کرد. در این دوران همه‌چیز از زاویه‌ی انسانی تعریف می‌شد. بر این اساس مفهوم حق هم در این دوران معنایی انسانی به خود گرفت. در این دوران حقوق کیهان محور یونان باستان و حقوق خدامحور قرون وسطی که در نتیجه‌ی آن، نقش اراده‌ی انسانی در تعیین حقوق فردی و اجتماعی نادیده گرفته می‌شد و حق به مجموعه‌ای از ارزش‌های از پیش تعیین شده اطلاق می‌گردید و انسان همواره محکوم به رعایت این…
چکیده: حق و مشتقاتش 287 بار در قرآن کریم به کار رفته‌اند، حق در لغت به معنای ثبوت و مطابقت با واقع می‌باشد و علوم مختلف، متناسب با موضوعاتشان معانی مختلفی از آن ارائه داده‌اند، مثلاً در عرفان، حق به خداوند اطلاق می‌شود و در فلسفه، گاهی به معنی صادق و زمانی به معنی امر واقعی به کار می‌رود. بر اساس این پایان‌نامه در قرآن کریم حق به هفت معنا به کار رفته است که عبارتند از: حق در برابر باطل با مصادیق (خداوند، قرآن، اسلام، توحید و غیره)، ثابت و محقق، راست و درست، شایسته و سزاوار، نصیب، دَین…
چکیده: یکی از مالیات‌هایی که سابقه‌ای به قدمت تاریخ اجتماعی بشر دارد، مالیات بر زمین یا همان «خراج» است. خراج مالیاتی است که حکومت‌ها و دولت‌ها از زارعین می‌گرفته‌اند و در ادوار مختلف تاریخ بشری و در نزد اقوام و ملت‌های گوناگون دارای انواع، شکل‌های مختلف و شرایط متفاوت بوده است. در اسلام نیز چون قسمت اعظم درآمدهای بیت‌المال و خزانه دولت‌های اسلامی به‌وسیله خراج تأمین می‌شده، این مقوله از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است، با توجه به قدمت آن برای این مهم قوانین و احکام خاصی نیز تدوین شده است. چون اکثر سلاطین از اهل سنت بوده‌اند، آن‌ها بیشتر…
چکیده: آنچه در پیش رو دارید، کوششی است در راه شناخت خراج از لحاظ سابقه تاریخی و ماهیت و احکام خاص آن‌که در حد وسع و توانایی نگارنده، به بررسی گرفته شده است و نیز گذری بر تاریخ خراج در برخی از ادوار خلافت اسلامی، داشته‌ایم. علاوه بر آن‌که مسائل اقتصادی خصوصاً زمین، در فقه برای غیر متخصصین از نوعی ابهام و اجمال برخوردار بوده و بحث و بررسی زیادی را می‌طلبد، برای خود نگارنده نیز تا پیش از این، مسئله خراج، زیاد مأنوس نبوده است و این تحقیق ناچیز، پرده‌های ابهام را کنار زد و تصویر روشن از این…
چکیده: نوشتار حاضر اندک کوششی است در جهت بررسی و تبیین کلیات جرائم شرب خمر و قماربازی که با استفاده از آیات و احادیث و همچنین نظرات فقها و دانشمندان علم حقوق تهیه و تدوین گردیده است. توضیحات بیشتر: فصول پایان‌نامه: این تحقیق در دو فصل ارائه شده است: فصل اول: «شرب خمر» * مبحث اول: تاریخچه و مفاهیم * مبحث دوم: شرب خمر از دیدگاه ادیان آسمانی * مبحث سوم: کیفر ارتکاب به شرب خمر (حد) * مبحث چهارم: عناصر تشکیل‌دهنده جرم تظاهر به استعمال مشروبات الکلی * مبحث پنجم: عناصر تشکیل‌دهنده جرم خرید یا حمل و نگهداری مشروبات…
چکیده: هدف از آفرينش انسان «مطابق آیۀ 56 سوره‌ی الذاريات ‌» بندگی و عبوديت است از جمله عوامل مهمی كه در طريق عبوديت می‌تواند تأثيرگذار باشد، سلامتی است؛ و سلامتی خود متأثر از چگونگی تغذيه است. به واقع با انديشه در آموزه‌های وحی و روايات گهربار معصومين (ع) در موضوع تغذيه می‌توان سمت و سوی آن رهنمودهای حيات‌بخش را چنين ارزيابی نمود كه، سلامتی عطيه‌ای گران‌بها در مسیر بندگی است و بخش قابل توجهی از سلامتی در گرو تغذيه درست و اصولی است. حكيمان مسلمان ايرانی نيز در پرتو تعاليم الهی و تجربيات گران‌سنگشان، دانش پرباری از طب سنتی را،…
چکیده: بر اساس همه سیستم‌های حقوقی، رکن «ضرر و ورود خسارت»، اصلی‌ترین رکن از ارکان مسئولیت است، لیکن گستره ضرر قابل جبران در نظام‌های حقوقی متفاوت است و برخی از نظام‌های حقوقی همچون نظام اسلام، همه مصادیق ضرر را قابل جبران نمی‌دانند که در این تحقیق، مصادیق ضرری که در قابلیت جبران آن تردید و اختلاف وجود دارد؛ مورد بررسی قرار گرفت. این مصادیق تحت عناوین «ضرر از بین رفتن دارایی، کاهش ارزش و بازماندن از منفعت»، مورد بررسی قرار گرفت. ضرر «از بین رفتن دارایی» یا «ذهاب ملکیت»، مصداقی از ضرر است که زیان‌دیده بر اساس فعل زیان‌بار دیگری،…