تبیینی از اهداف تربیت اسلامی بر مبنای قلمروهای حیات

چکیده:

اسلام به‌عنوان یک مکتب دارای نظام تربیتی خاص خود است. این نظام تمایزات اساسی با سایر نظام‌های تربیتی دارد. در حال حاضر، پژوهش در باب ریشه‌های این تمایزات با توجه‌ به قلمروهای حیات آدمی ضرورتی آشکار است. تبیین عناصر تعلیم و تربیت شامل هدف، برنامه، روش، ارزشیابی و…مستلزم نظریه‌پردازی در خصوص قلمروهای حیات آدمی از یک‌سو، و استخراج پیامدها و دلالت‌های تربیتی آن‌ها از سوی دیگر است. هدف به‌عنوان‌ اساسی‌ترین عنصر در تربیت اسلامی به تبیینی نو نیازمند است. مقاله‌ی حاضر به تبیینی از اهداف تربیت اسلامی بر مبنای قلمرو حیات آدمی پرداخته، و نتایج پژوهش بیانگر آن‌ است که تدوین و انتخاب هدف‌های تربیتی مستلزم نظریه و تفسیری از حیات آدمی‌ در قلمروهای مختلف آن و در نظر آوردن آن‌ها به‌صورت یک کل باثبات متعادل است.

کلیدواژه‌ها:تربیت اسلامی، اهداف، قلمروهای حیات، عناصر تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *