الگوی نگارش طرح مداخل تاریخی دانش­نامه اهل بیت(ع) منتشر شد

الگوی نگارش طرح مداخل تاریخی دانش­نامه اهل بیت(ع)

الف) چهارده معصوم:

1- زیست نامه (زندگی، القاب، کنیه ها، همسران و فرزندان و نسل، شهادت، و…)؛
2- سیر تاریخی با نگاه بستر شناسی؛
3- گونه شناسی اصحاب و یاران؛
4- میراث علمی؛
5- دیدگاه ها (فرقه های شیعه، اهل سنت، مستشرقان)؛
6- سیره (فردی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی – تربیتی، علمی- فرهنگی، اقتصادی و …)؛
7- منابع و پیشینه.

ب) شخصیت ها:

1- اهمیت شخصیت(جایگاه علمی، تخصصی، اجتماعی و …)؛
2- زیست نامه (زندگینامه، پدر، مادر، ولادت، وفات، فرزندان نقش آفرین، و…)؛
3- دیدگاه های دیگران نسبت به شخصیت (شیعه، اهل سنت، مستشرقان)؛
4- رفتار سیاسی؛
5- میراث علمی؛
6- نقش شخصیت در تثبیت و گسترش شیعه؛
7- دیدگاه اهل بیت درباره این شخصیت ها؛
8- جریان شناسی حوادث مرتبط و متناسب؛
9- گونه شناسی مشایخ و شاگردان؛
10- توجه به زمینه ها و علت های انحراف از اهل بیت(ع) (درصورت داشتن انحراف)؛
11- تأثیر انحرافات در دوره های بعدی؛
12- بررسی منابع و پیشینه تحقیق.

تبصره: مناسب است که در بیان گزارش های زندگی به سیر تاریخی حوادث توجه است.

ج) القاب و کنیه ها:

1- چگونگی به وجود آمدن؛
2- وجه تسمیه؛
3- واژه شناسی؛
4- سیر تاریخی؛
5- کارکردها: اجتماعی- سیاسی؛
6- دیدگاه ها.

د) مکان ها و شهرها:

1- پیشینه شهر؛
2- وجه تسمیه؛
3- جغرافیای شهر؛
4- تاریخچه شهر قبل از اسلام؛
5- معماری و شهرسازی؛
6- اهمیت مدخل با توجه به ارتباط با اهل بیت(ع)؛
7- میزان ارتباط شهر با اهل بیت(ع) (حضور اهل بیت، موطن اهل بیت و …)؛
8- گونه شناسی جمعیتی با تاکید بر عصر حضور؛
9- شهر از منظر فرهنگی(مدرسه علمی اهل سنت، شیعه و …)؛
10- شخصیت های ساکن و مرتبط با اهل بیت(ع)؛
11- علوم مرتبط با ائمه دراین شهر؛
12- گرایش¬های دینی و مذهبی؛
13- ارتباط با دیگر شهرها؛
14- جایگاه شهر در روایات؛
15- پیشینه و منابع.

سیاست:

1- توجه به جنبه اثباتی؛
2- توجه به نرم افزار بیش از سخت افزار(توجه به علما و شخصیت ها بیش از اماکن باشد)؛
3- تقسیم بندی مباحث بر اساس موضوع و با توجه به نقش ائمه باشد.

هـ) فرقه ها:

1- نام فرقه و وجه تسمیه؛
2- پیدایش؛
3- سیر تاریخی در عصر حضور و اشاره به بعد از آن؛
4- ارتباط با ائمه؛
5- ارتباط با اصحاب ائمه؛
6- ارتباط با امامیه؛
7- نقش فرقه در تحولات سیاسی و فکری؛
8- سرانجام؛
9- شخصیت ها؛
10- میراث علمی؛
11- اعتقادات؛
12- دیدگاه ها در مورد آنها؛
13- جغرافیای انسانی؛
14- علل رشد و افول؛
15- منابع و پیشینه.

و) قبایل و خاندان­‌ها:

1- اهمیت؛

2- ارتباط با امام؛

3- ارتباط با تشیع مثل جعفی؛

4- شخصیت های بزرگ؛

5- میراث علمی این خاندان؛

6- ارتباط با حکومت؛

7- تطور فکری، سیاسی و …؛

8- نقش آنان در گسترش تشیع (خدمات علمی و فرهنگی، و …).

ز) کتابشناسی:

1- معرفی چند خطی کتاب(درآمد)؛

2- اهمیت و ویژگی های کتاب؛

3- معرفی نویسنده (از لحاظ شخصیتی، گرایش، تحصیلات، دیگر آثار و پژوهش ها، و …)؛

4- جایگاه علمی و تخصصی کتاب؛

5- نام های اصلی و غیر مشهور کتاب؛

6- محتوای کتاب؛

7- ساختار؛

8- روش و رویکرد؛

9- استنادات؛

10- تأثیرات (بسامد)؛

11- تأثرات؛

12- نقدها- شروح؛

13- معرفی نسخ خطی و چاپی به صورت اجمالی.

ح) مفاهیم تاریخی:

1- واژه شناسی (وجه تسمیه)؛

2- سیر تاریخی؛

3- ورود در روایات؛

4- ورود در کتب؛

5- سیر تطور.

ط) وقایع و حوادث:

1- زمینه ها و علل رخداد؛

2- گزارش اجمالی واقعه؛

3- شخصیت­‌های مؤثر در واقعه؛

4- دیدگاه­‌ها؛

5- تأثیرات (نقش این واقعه در بوجود آمدن اندیشه ها و …)؛

6- کتب نوشته شده درباره­ ی واقعه؛

7- نقش امامیه در واقعه؛

8- ارتباط با امام، و روایات اهل بیت(ع) درباره آن؛

9- روایات ائمه در مورد واقعه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *