مدخل آخرت

مقالات مرتبط با مدخل آخرت

چکیده برزخ و آخرت، هم قرارگاه انسان هایی است که مسیر قرب الهی و کمال را پیموده، به سعادت نایل می گردند؛ و هم قرارگاه آنانی است که از بندگی خدا روی برتافته، راه گنه کاری و زشت کاری را در پیش گرفته و دچار کیفر الهی می شوند. این پژوهش عهده دار گونه شناسی تطبیقی عذاب های روحانی و جسمانی در برزخ و آخرت، آن هم از دیدگاه روایات و تفاسیر است. از برجسته ترین نتایج پژوهش حاضر این است که سطح عذاب در عالم برزخ نسبت به آخرت از شدت کم تری برخوردار است و مشمولان عذاب الهی…
چکیده با توجه به رویکرد دینی علامه مجلسی در پرداختن به حیات پس از مرگ، اصول و مبانی وی در این رابطه نیز متناسب با این رویکرد و برخاسته از منابع دینی است که یا به آن­ها تصریح کرده و یا می­توان آن­ها را از توصیفاتی که از حیات پس از مرگ ارائه داده، استخراج کرد. این اصول مشتمل است بر اصول خداشناختی، جهان­ شناختی، انسان­ شناختی و معرفت ­شناختی، که می­توان آن­ها را در قالب دوازده اصل ارائه کرد. این اصول درباره علوم وحیانی، حقیقت علم، حجیت ظواهر، موهوم بودن مکان و تابعیّت آن از متمکّن، اصالت توأمان روح…
چکیده در چارچوب دینی، انسان نه تنها از طریق عناصر مادی، بلكه از طریق كلام و نهایتاً از طریق خداوند با عالم طبیعت پیوند دارد. قرآن كریم طبیعت و عناصر آن را به عنوان آیات الهی معرفی می كند و از آن ها به عنوان ابزار و وسیله شناخت اصول اساسی دین اسلام استفاده می كند. مساله معاد، كه همان بازگشت به سوی حضرت حق است، عام و كلی بوده و یكی از سنن الهی است كه بر اصل كلی حاكم بر وجود مبتنی است، آنچه در اصطلاح فلسفه نظام عالم و قانون اسباب خوانده می شود در زبان دین…
چکیده: معاد و اعتقاد به عالم قیامت از اندیشه های اولیه حیات بشری بوده است و همه ادیان الهی پیروان خود را به روزی وعده می دهند كه به حساب همگان رسیدگی می شود. اما در كیفیت و چگونگی انتقال انسان‌ها به آن عالم اختلاف نظرهای شدیدی بین پیروان ادیان و متفكران آنها وجود دارد. فقها، فلاسفه، متكلمان و محدثان شیعی با توجه به نوع نگرش و مبانی فكری خود، معاد را پیش روی ما به تصویر می كشند. علامه مجلسی (ره) به عنوان یك مسلمان شیعی و محدث، معاد خود را مبتنی بر آیات قرآنی می داند و با…
چکیده موضوع امکان اعاده معدوم و هویت انسان در قیامت، یکی از مهم‌ترین و در عین حال چالش‌ برانگیزترین مباحث فلسفی و کلامی در تفکر اسلامی است. این موضوع با همه انضمام‌ها و بایسته‌های آن در تقریرات فلاسفه مسلمان به شکل‌ها و صورت‌های متنوعی آورده شده و مورد بحث قرار گرفته است. آرای علامه حلی به عنوان یکی از دانشمندان مسلمان به سبب غنای مطالب و شرح پیوسته آن‌ها با سایر موضوعات، بسیار مورد توجه است. وی نوع دیدگاهی که یک متفکر درباره ماهیت انسان دارد را در نگاه به هویت او در قیامت بسیار مؤثر دانسته است. علامه حلی…
چکیده: از جمله مباحث اعتقادی ادیان الهی وجود عذاب و پاداش اخروی است. در اسلام این مسئله شفاف‌تر و دقیق‌تر از سایر ادیان مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است. عالمان مسلمان در چگونگی و چیستی پاداش و عذاب اخروی علاوه بر دلایل عقلی و استدلال های فلسفی و کلامی، سخت متکی به متون اسلامی و مفاد آیات و روایات هستند؛ با وجود این، آنها در این مسئله هم رای نیستند. گرچه در خصوص دائمی بودن نعیم قیامت به تبع متون دینی اسلام، با هم اختلافی ندارند ولی در خصوص کیفر اخروی گروهی معتقدند که عذاب قیامت در نهایت…