«تدبیر منزل» در اخلاق ناصری و اخلاق جلالی

چکیده
گذشتگان ما به موضوع ادبیات­ تعلیمی، به ویژه اخلاق اهمیت­ خاصی می­دادند، علمی­ که موضوع­ اصلی و کلان آن، نیکی و بدی یِا خیر ­و شرّ است و بـه رفتارهای افراد در ­مقابل­ هم می­پردازد. هدفِ­ غایی علـم­ اخلاق، هدایت انسـان‌­ها به سمت نیکی و زیبایـی­ هاست و قصد ­دارد آنها را برای اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی، راهنمایی و آماده ­کند، که این موضوع در متون نظم و نثرِ ادبِ­ فارسی هم کاملاً جلوه ­گر است. از جمله دانشمنـدانی که به این ­امـر توجه ­ویژه داشته و دو­ کتاب هم با این ­موضوع به نام ­های «اخلاق­ ناصری» و «اخلاق­ محتشمی» تألیف کرده ­است، «خواجه نصیرالدین ­توسی» است. قرن­‌ها پس از نگارش این کتاب محقّقان دیگری نیز ترغیب شدند تا با تأثیرپذیری و طبق شیوۀ ­او به خلقِ آثار جدیدی بپردازند.
یکی از این آثار که در زمینۀ «تدبیر منزل» نگاشته شده ­است، کتاب «اخلاقِ ­جلالی» نوشتۀ «جلال الدین ­دوانی» از ­علما و حکمای قرن نهم قمری است که در واقع بازنویسی رسالۀ خواجه­ نصیر است و عمدۀ تغییرات ایجاد­شده در­آن، پُررنگ شدنِ صبغۀ­ دینی نسبت به نگاه­ فلسفیِ خواجه­ نصیر، تغییر سبک نگارش کتاب و ساده ­تر شدن آن، تلخیصِ ­کتاب، اضافه ­کردنِ آیات و احادیث و اشعار و امثال عربی و…، است. هدف این مقاله، بررسی بحث «تدبیر منزل» در این دو کتاب است.

کلیدواژه‌ها: نثر­فارسی؛ خـواجه ­نصیرالدین­­ توسی؛ علّامه ­­­جلال­­ الدین­ دوانی؛ تدبیر منزل؛ اخلاق­ ناصری؛ اخلاق­ جلالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *