درآمدی بر قلمروشناسی عقلانیت در تربیت اسلامی

چکیده:
نوسازی و ساماندهی تربیت اسلامی، به‌مثابه‌ی یک دانش‌ ساختارمند و آکادمیک، مستلزم انجام پژوهش‌هایی نوین در ارتباط با جنبه‌ها، مؤلفه‌ها و ویژگی‌های گوناگون آن است. ازجمله مسائل‌ بسیار اساسی و تعیین‌کننده در این عرضه، تعیین و تنقیح مرزهای‌ عقلانیت است. در مقاله‌ی حاضر، پس از ذکر مقدمه، بیان مسئله و بررسی مفاهیم، سه فرض محتمل در باب امکان یا عدم‌ کاربرد عقلانیت در تربیت اسلامی و نیز حدود کاربرد عقلانیت در تربیت اسلامی به بحث و نقد گذاشته‌شده‌ است. این سه فرض به ترتیب عبارت‌اند از فرض عقلانیت‌ مطلق، فرض عقلانیت معطل و فرض عقلانیت معتدل. نویسنده‌ی این مقاله، پس از تبیین و نقادی فرض‌های‌ سه‌گانه، فرض سوم را پذیرفته و حدود کاربرد عقل را در سه حوزه‌ی اندیشه‌های نظری تربیت اسلامی-یعنی مبدأ شناسی، راهنما شناسی و مقصد شناسی بررسی و ترسیم‌ کرده است. این مقاله را جناب آقای دکتر سعید بهشتی عضو هیئت‌علمی‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهیه‌کرده و در اختیار فصلنامه قرار داده‌اند که بدین‌وسیله از ایشان سپاسگزاری می‌شود.

دانلود مقاله درآمدی بر قلمروشناسی عقلانیت در تربیت اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *