چکیده:
هدف عمده این تحقیق توصیفی – پیمایشی، بررسی درونی كردن ارزش های اسلامی در میان دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر همدان بود. جامعه آماری این پژوهش تمام مربیان پرورشی دبیرستانهای دخترانه كه با توجه به اهمیت موضوع و در دسترس بودن نمونه ها، تمام نمونه ها سرشماری شهر همدان بودند (134=N) گردیدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه ای محقق ساخته، در قالب 29 سنجش گر و به صورت طیف لیكرت پنج گزینه ایی بود. روایی پرسشنامه، به تأیید پانل استادان راهنما، مشاور، متخصصین و كارشناسان مربوطه رسید و پایایی آن با محاسبه آلفای كرونباخ به میزان 92% بدست آمد. نتایج آزمون كای اسكور (2X) نشان داد که در سطح معناداری 0/01 :1-بین شیوه های تربیتی مدیران، معاونان و مربیان پرورشی با درونی كردن ارزش های اسلامی در دانش آموزان رابطه وجود داشت، 2. بین محتوای دروس آموزشی و درونی كردن ارزش های اسلامی در دانش آموزان رابطه وجود داشت، 3. بین فضای فیزیكی مدرسه و درونی كردن ارزش های اسلامی در دانش آموزان رابطه وجود داشت، 4. بین اجرای برنامه های دینی مدارس و درونی كردن ارزشهای اسلامی در دانش آموزان رابطه وجود داشت.
واژگان كلیدی: درونی كردن، ارزش های اسلامی، دانش آموزان، مربیان تربیتی، دبیرستان، همدان (شهر)