رابطه تعلیم و تربیت با تأکید بر دیدگاه اسلام

چكیده
دو مفهوم كلیدی در حیات علمی و معنوی بشر است كه پیوسته در «تربیت» و «تعلیم» كنار هم به كار رفته، و همراه هم هستند، اما آیا این دو مفهوم، دو مفهوم بیگانه از هم هستند كه به صورت اتفاقی كنار هم قرار گرفته اند، یا باهم رابطه دارند؟ هدف این مقاله، پاسخ به این دست سؤالات است كه با روش تحلیلی استنادی تدوین شده است. در این زمینه، شش نوع رابطه میان این دو مفهوم وجود دارد كه از میان آنها، رابطه آمیختگی و درهم تنیدگی صائب تر است. در آیات قرآن، دو مفهوم تعلیم و تزكیه، هر چند در كنار هم ذكر شده اند، اما از نحوه همراهی آن دو، می توان رابطه در هم تنیده و غیرقابل تفكیك در محتوا برداشت كرد. در روایات نیز هر چند دو مفهوم تعلیم و تربیت یا تعلیم و تزكیه، در كنارهم به كار نرفته اند، اما دو مفهوم علم و عالم به عنوان ثمرات مستقیم تعل یم به طور گسترده در كنار جلوه های تربیت و تزكیه به كار رفته اند. از بررسی آنها، تفكیك ناپذیری و درهم تنیدگی تعلیم و تربیت قابل استفاده است.

كلید واژه ها: تعلیم، تربیت، آموزش و پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *