مقالات

چکیده: حضرت زینب (س) از جمله زنان نادری است که بیشترین بهره را از نور امامت برد و توانست خود را به عالی‌ترین درجه‌های کمال و صفات پسندیده برساند و شایستگی هدایت در حساس‌ترین مرحله زمانی را به دست آورد. بررسی مراتب کمال حضرت زینب (س) و الگو قرار دادن آن حضرت از برترین عوامل تربیت صحیح و خودسازی است که مفهوم زندگی پویا و حقیقی را به زنان امروز می‌آموزد. این نوشتار، به معرفی اجمالی فضایل بی‌شمار این بانوی بزرگوار می‌پردازد؛ تحصیل علم و دانش، تقوا و عبادت، استقامت و پایداری، حجاب و عفاف، صبر و شکیبایی و شجاعت.
بخش مهمی از موج بیداری اسلامی در طول تاریخ، مدیون خطابه‌ها و روشنگری‌های زینب کبری‌ «علیها السلام» است؛ روشنگری‌هایی که تمامی ابعاد و زوایای گسترده فتنه را روشن ساخت و زمینه سقوط سلسله اموی را فراهم کرد؛ خطابه‌هایی که خطر پیروی از هوای نفس را گوشزد می‌کرد و بدعت‌های جدید را در دین، آشکار و بدعتگذاران را رسوا می‌ساخت. مقدمه این دفتر را با توصیف بصیرت‌آفرینی حضرت زینب «علیها السلام» در کلام مقام معظم رهبری آذین می‌بندیم. توصیف صبر کلام رهبری «قوّت شخصیت را ببینید؛ چقدر این شخصیت قوی است. دو روز قبل در یک بیابان، برادر او را، امام…
چکیده: الگوی زندگی مؤمنانه در همه ابعاد سبک زندگی (نگرش، انگیزش، منش) تأثیرگذار است. در نظام اخلاق اسلامی، پیوند ناگسستنی میان رفتارهای دینی و صفات نفسانی (فضایل و رذایل) برقرار است. برخی از این صفات، تأثیرات مهمی بر انسان و ظهورات بیرونی وی دارد. بخل به‌عنوان یکی از این رذایل اخلاقی، نگرش، انگیزش و رفتارهای فرد مبتلی را تغییر می‌دهد. این مسئله موجب تغییر سبک زندگی وی و فاصله گرفتن از شاخص‌های سبک زندگی مؤمنانه می‌شود. در این مقاله برآنیم تا به روش اسنادی و کتابخانه‌ای و با رویکرد سبک زندگی پیامدهای بخل را در سه سطح نگرش ـ شناخت،…
چکیده: زمینه: خلاقیت در موفقیت افراد، سازمان ها و جوامع از نقش برجسته ای برخوردار است. اما زمانی این نقش به خوبی ایفا می شود که بتوان استعداد خلاقیت افراد را از قوه به فعلیت درآورد که این خود مستلزم فراهم نمودن شرایط مناسب است. در این راستا می توان به رفتار های سه گانه بخل، میانه روی و اسراف اشاره کرد که تاثیر آن ها بر خلاقیت نامعین است. هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر رفتار های سه گانه بخل، میانه روی و اسراف بر خلاقیت انجام شده است. روش: با بهره گیری از روش های اکتشافی و…
چکیده: شکنجه یکی از شدیدترین جرایمی است که در دهه های اخیر هم در حقوق داخلی بسیاری از کشورها و هم در حقوق بین الملل (در دو سطح جهانی و منطقه ای) مورد توجه قرار گرفته و «جرم حقوق بشری» به شمار می رود. در حقوق جمهوری اسلامی ایران، شکنجه در بهترین وجه ممکن تقبیح و منع گردیده است. قانونگزار در اصل سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی شکنجه را در ابعاد روحی و جسمی آن ممنوع دانسته و در نظام حقوقی اسلام نیز ضمن نهی شکنجه، برای انجام آن کیفر تعیین شده است. مع الوصف، تلاش قوه مقننه…
چکیده مقالۀ پیشِ‌رو، پاسخ این مسئله است: «آیا دلیل فقهی بر جواز یا وجوب فیلتر و مسدود کردن شبکه‌های تلویزیونی، صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی مجازی وجود دارد؟ این دلیل یا ادله کدام‌اند؟» براساس این پژوهش و با تکیه بر آرای فقیهان بزرگ می‌توان چنین نتیجه گرفت: اصل اولی، حرمت منع دسترسی دیگران به صفحات اینترنت، شبکه‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی مجازی است و از دلیل حرمت حفظ کتب ضلال نمی‌توان برای وجوب فیلتر بهره برد. اگر شبکه‌های تلویزیونی، صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی مجازی مصداق منکَر باشند، می‌توان از دلیل نهی از منکر بر وجوب فیلتر استفاده کرد. ضمن…
چکیده مقاله: ایذاء یا اذیت و آزار دیگران که اغلب به عنوان مردم آزاری از آن یاد می شود، موضوعی است که در اخلاق اهمیت ویژه ای دارد. این اهمیت، به خصوص با توجه به تغییر و تحول در دنیای مدرن بیشتر به چشم می آید. فیلسوفان اخلاق اعم از اسلامی و غربی نیز به این موضوع پرداخته اند. اما از آنجا که معمولاً به «ایذاء و مردم آزاری» صورت کلی آن را بیان کرده اند، بحث و بررسی دقیق تر آن و ارائه ی تعریفی مشخص از آن ضروری به نظر می رسد. از آنجا که، در تصور عامه،…
چکیده: امامت و ولایت از ارکان اصلی دین اسلام به‌ ویژه مذهب تشیع است که در آیات و روایات متعددی بر لزوم آن و شایستگی اهل‌بیت (ع) برای آن مقام تأکید شده است. اهل‌بیت (ع) و خاندان ایشان در مسیر رسالت خویش، در حفظ و صیانت این مقام رفیع و دفاع از آن اهتمام ویژه‌ای ورزیده‌اند. حضرت زینب (س) عالمه و عقیله بنی‌هاشم نیز به‌نوبه خود تلاشی وافر در پاسداری از ولایت و امامت داشته و اقدامات فراوانی در این زمینه انجام داده است. این مقاله بر آن است تا ضمن تبیین مختصر مقام امامت و ولایت و جایگاه آن…
چکیده: زن در طول تاریخ همواره مورد ظلم و تعدی قرار گرفته و حقوق انسانی اش پایمال شده است. ظهور دین اسلام جلوه ای زیبا به شخصیت زن بخشید و با معرفی الگوهای جاوید، به نجات مرد و زن در همه اعصار پرداخت. برای بازگشت زن به شخصیت و کرامت واقعی اش و همچنین حرکت در مسیر کمال و تعالی، الهام از الگوهایی که بتوانند بسان منیر راهنمای زن امروز باشند ضروری است. یکی از این الگوها حضرت زینب (س) است؛ زن آزاده ای که در سخت ترین شرایط ظلم و جور و فساد، تأثیر چشمگیری بر جامعه گذاشت و…
چکیده: حضرت زینب – «سلام الله علیها» – در پنجم ماه جمادی الاولی سال پنجم و یا ششم هجری (1) – یعنی دو یا سه سال پس از ولادت برادر بزرگوارش امام حسین «علیه السلام» – در شهر مدینه دیده به جهان گشود، او سومین ثمره ی پیوند فرخنده ی علی «علیه السلام» و حضرت فاطمه «علیها السلام» بود، کنیه ی آن حضرت. ام کلثوم و ام الحسن بوده است. (2) لقب های حضرت زینب (س) 1- عقیله. عقیله ی بنی هاشم. عقیلة الطالبین. عقیلة النساء. عقیله ی قریش. 2- زینب کبری 3- صدیقه صغری 4- عالمه غیر معلمه 5-…
چکیده: زینب «علیها السلام» دختر علی و زهرا «علیهما السلام» در روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجرت در مدینه منوره دیده به جهان گشود، در پنج سالگی مادر خود را از دست داد و از همان دوران طفولیت با مصیبت آشنا گردید. در دوران عمر با رکت خویش، مشکلات و رنج های زیادی را متحمل شد، از شهادت پدر و مادر گرفته تا شهادت برادران و فرزندان، و حوادث تلخی چون اسارت و… را تحمل کرد. این سختی ها از او فردی صبور و بردبار ساخته بود (1). او را ام کلثوم کبری، و صدیقه صغری می…
چکیده: حضرت زینب(س) از چهره های برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربیتی و تدابیر سیاسی اجتماعی ایشان در طول تاریخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در این مقاله بررسی مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوی جهان اسلام است. نتایج: از یافته های این تحقیق، کشف دوازده مبنای تربیتی برای عملکردهای حضرت زینب(س) شامل مبانی علمی، عبودیتی و شخصیتی است. و در عملکردهای تربیتی، به روش‌هائی چون: شفافیت سازی عملکرد های منحرفان برای جلوگیری از انحراف متربی، توجه متربی به زیبایی های معنوی عملکرد الگویی همچون امام…
خروج از نسخه موبایل