پایان نامه ها

چکیده: مسأله‌ی قضا و قدر یکی از پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین مسائل فلسفی و کلامی است. این مساله پیشینه‌ای به قدمت تاریخ دارد و همواره از بدو خلقت ذهن همگان را به خود مشغول داشته است. این مساله با آنچه امروزه به «سرنوشت» معروف است، ارتباط نزدیکی دارد. البته متالهان و خداباوران مساله سرنوشت را در ارتباط با علم و اراده الهی تفسیر می‌کنند؛ اما ملحدان آن را در چارچوب حتمیت‌های بر خواسته از علل و اسباب مادی محصول می‌سازند. رساله‌ی حاضر در فضای فلسفه و کلام اسلامی به تبیین مساله ی قضا و قدر در بیانات امام علی (ع) و…
چکیده: این مجموعه با جمع‌آوری وصایا و سفارشات تأکیدی از منبع گهربار نهج‌البلاغـه و دسته‌بندی در دو گروه عرفانی و اخلاقی به شیوه توصیفی – کتابخانه‌ای مشتمل بر فصل‌های ذیل گردآوری شده است. در فصل اول به معرفی پژوهش و فصل دوم با عنوان تعریف مفاهیم و کلیات به توضیح عرفان، اخلاق، عرفان مثبت و منفی، لزوم تهذیب نفس، محتوی علم اخلاق و درنهایت چگونگی ارتباط عرفان و اخلاق پرداخته‌ایم؛ در فصل سوم که مشتمل بر دو بخش تحلیل محتوایی وصایای اخلاقی و عرفانی می‌باشد قصد داریم که به تمام پرسش‌های مطروحه در سؤالات تحقیق پاسخ دهیم. از این پژوهش…
چکیده: تربیت که عبارت از فراهم کردن زمینه‌ها و عوامل شکوفایی استعدادهای خدادادی انسان در جهت دستیابی به قرب الهی است از مباحث مهم دینی می‌باشد. روش‌های متعددی برای تربیت وجود دارد که مهم‌ترین و تأثیرگذارترین آن‌ها روش الگو مدار است. این روش در کلام و سیره‌ی امیرالمؤمنین از جایگاه ممتازی برخوردار است. مراد از روش الگو مدار، روشی است که اساس آن بر محور الگودهی و ارائه نمونه‌های عینی و عملی بنا شده است. در این روش مربی تلاش می‌کند نمونه و رفتار و کردار مطلوب را عملاً در معرض دید متربی قرار دهد تا شرایط لازم برای الگوبرداری…
چکیده: پژوهش حاضر به بررسی موضوع تربیت سیاسی از دیدگاه امام علی (ع) پرداخته است. در این‌باره بر اساس پیشینه نظر موضوع، نظریه‌های تربیت سیاسی در قالب نظریه‌های محافظه‌کار، انتقادی، دموکراتیک و پست‌مدرن مورد بررسی قرار گرفت. به‌منظور تبیین مبانی نظری موضوع، مجموعه خطبه‌ها، نامه‌ها و فرمان‌های صادره و بالاخره حکومت ارائه‌شده توسط امام علی (ع) و نیز بر اساس منابع فوق‌الذکر مفهوم تربیت سیاسی و همچنین روش‌های تربیت سیاسی از منظر امام علی (ع) معرفی گردید. نتیجه‌گیری کلی پژوهش بیانگر آن است که در رابطه با موضوع تربیت سیاسی از دیدگاه امام علی (ع) اولاً تربیت سیاسی از منظر…
چکیده: نوشتار حاضر بر آن است که به معناشناسی عدالت و گستره آن در حوزه‌های سیاست، اجتماع، حقوق، قضا و اقتصاد و نتایج حاصل از اجرای آن از نگاه اسوه عدالت امیرمومنان علی (ع) بپردازد. در سخنان امام علی (ع) برپایی عدالت و تحقق آن در فرد و جامعه قوام حیات فردی و اجتماعی بشر شمرده می‌شود و بهترین معنای آن قرار گرفتن امور در مواضع سزاوار خویش است و در همه‌ی زمینه‌های قابل تحقق و از اهداف رسولان الهی است. از نگاه آن حضرت رسالت حاکمان اجرا نمودن عدالت در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و قضایی است و…
چکیده: آیا مخالفت کردن با هر موضوعی از جمله مخالفت با حاکمیت یک جرم است و باید سرزنش شود؟ و یا مخالفت کردن و اختلاف نظر مردمان کره خاکی یک امر طبیعی است و از لوازم انسان بودن انسان است؟ قطعا پاسخ ما تأیید گزینه دوم است. اختلاف نظر یک امر طبیعی است و نفس اختلاف نظر و مخالفت کردن نباید جرم تلقی شود. آنچه مهم است اینکه هم موافقان و هم مخالفان یک نظام، اعلام موافقت و مخالفتشان باید در چارچوب قانون و با ابزارهای مسالمت‌آمیز ابراز گردد. هم سیره امام علی(ع) و هم قانون اساسی جمهوری اسلامی نشان‌دهنده…
چکیده: با دقّت در اهداف ارسال انبیاء و انتصاب امامان هدی، که اعتلای حقّ و تکامل نوع بشر در این راستا می‌باشد، می‌توان برپایی حکومت صالحان را گامی بلند در تسهیل دستیابی آنان به این هدف یافت. زیرا حکومت الهی بر پا کننده آرمان‌ها و ارزش‌های والایی است که انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد و نابود کننده موانع این تکامل می‌باشد. بر اساس تعالیم پیشوایان دین، حکومت الهی که مجری احکام و معارف دین می‌باشد ناگزیر از حاکمان و کارگزاران صالح می‌باشد؛ و زیرا از مجریان ناپاک و نالایق امر صلاح و اهداف صحیح بر نخواهد آمد. از همین…
چکیده: موضوع این پژوهش عبارت است از سرمایه اجتماعی از دیدگاه امام علی (ع). در بخش اول، ابتدا پیشینه نظری مورد بررسی قرارگرفته و سرمایه اجتماعی از دیدگاه صاحب‌نظران عمده معرفی و تعریف گردیده است. سپس سطوح خرد، میانی و کلان و ابعاد ساختاری، هنجاری و شناختی و عناصر آن شامل آگاهی، اعتماد، مشارکت و مواردی از این قبیل مورد بحث و بررسی قرارگرفته‌اند. در ادامه پیشینه پژوهش‌های انجام شده در داخل و خارج از کشور با ذکر دستاوردهای هر یک بیان شده است. در بخش دوم با توجه به سخنان امام علی (ع) با رویکرد کلی مراجعه به کتاب…
چکیده: امنیت در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از ضرورت‌های جامعه است. بر همین اساس می‌توان گفت که تأمین امنیت از مهم‌ترین وظایف و اهداف سیاسی حکومت‌ها بوده و خواهد بود. امنیت در اندیشه‌ی معصومان به‌ویژه معصومانی که فرصت حاکمیت سیاسی یافته‌اند نیز جایگاه مهمی دارد. این پژوهش در صدد بررسی مقوله‌ی امنیت و اقدام‌ها و تدابیر امنیتی حضرت علی (ع) است که قریب به پنج سال متصدی امر حکومت نیز بوده‌اند و اهتمام خاصی را برای تحقق این امر مصروف داشتند. سؤال اساسی این پژوهش چنین بوده است امنیت چه جایگاهی در سیره حکومتی امام علی (ع) داشته…
چکیده: این پژوهش که با عنوان سیره آموزشی تربیتی امام علی (ع) صورت گرفته است، به دنبال دادن پاسخی به سؤال اصلی این پژوهش است. پرسش اصلی این پژوهش درباره آموزش و تربیت در اندیشه و عمل امام علی (ع) است. فرضیه این پژوهش در پاسخ بیان می‌کند که علیرغم اینکه گزارش مورخان در مورد حکومت امام علی (ع) بیشتر معطوف به سیره سیاسی و نظامی ایشان شده است بـه نظر می‌رسد که آموزش و تربیت جایگاه اصلی را در سیره آن حضرت داشته است. برای آشنایی با مفاهیم اصلی و کلیدی این پژوهش چارچوب مفهومی ارائه شد تا تعریف…
چکیده: این پژوهش با هدف دستیابی به مختصات سیستم خط‌مشی گذاری مناسب برای تحقق عدالت اجتماعی طراحی شد. ابتدا با تأمل بر طبقه‌بندی جمیزپی. استربا و مروری بر چالش آموزه‌های فلسفی و سیاسی در مفهوم پردازی از عدالت، بر مفهوم «عدالت حق مدار» تأکید و برای دستیابی به یک تعریف دقیق و علمی از آن، از روش «تحلیل منطقی» استفاده شد. در جریان تحقیق با انتخاب متن نهج‌البلاغه، به‌مثابه یکی از غنی‌ترین منابع موجود برای تعریف ابعاد عدالت حق مدار در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و حیات اجتماعی، مجموعه‌ای از گزاره‌های عقلانی و منطقی معرف اصول حق مداری عدالت…
چکیده: هدف از آفرینش انسان، عبودیت و بندگی خداوند سبحان است. عبودیت از ریشه عبد و به نظر بسیاری از لغت‌شناسان به مفهوم خضوع است؛ و در معانی متعددی چون اطاعت و فرمان‌برداری از خداوند و پرستش او استعمال می‌شود. تفاوت عبودیت با عبادت، این است که عبادت از مقوله «فعل» و عملی است که انسان آن را انجام می‌دهد، اما عبودیت «صفت» است که انسان به آن متصف می‌شود. عبودیت خداوند، ریشه در فطرت و سرشت انسان دارد، از این‌ رو زمینه عبودیت در همه افراد وجود دارد. لکن برخی عوامل، این زمینه را فعال یا برخی موانع آن…