الگوی ارتباطات در قرآن کریم

چکیده:
ارتباطات را می توان بر اساس الگوهای مختلف، طراحی و مهندسی نمود. هدف نگارنده شناسایی الگوی قرآنی ارتباطات در سطح میان فردی و اجتماعی است. به نظر می رسد الگوی ارتباطی قرآن نه اقتدارگرا و نه مخاطب محور بلكه «حكمت» محور است. حكمت فرایندی جمعی است. پرهیز از شخصیت محوری، خردورزی و اصالت محوری، مقدمات وصول به جامعه ی «حكمت محور» است. از نگاه قرآنی، موعظه و مجادله ـ كه استعاره ای از ارتباطات احساسی و اقناعی است ـ در درون دایره ی حكمت مجازند. بر اساس حكمت كه سطح شخصیتی «فطرت» راهدف قرار می دهد، می توان كافه ی انسانها را مخاطب قرار داد و به سوی «حق» دعوت نمود. مطلوب این است كه مهندسی ارتباطات در جامعه ی اسلامی بر اساس الگوی فوق صورت بگیرد.

کلیدواژگان: ارتباطات، مدل ارتباطات، قرآن كریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل