الگوی مصرف اسلامی (محدودیت‌ها و مفروضات)

چکیده

بی­ تردید فرد مسلمانی که می­خواهد در فضای شریعت قرار گیرد با محدودیت‌­هایی برای انجام مصارفش روبرو است. در واقع شریعت اسلام با آموزه­‌های خود در قالب کتاب و سنت معصومین(ع)، بایدهای رفتار مصرفی فرد مسلمان را تبیین نموده و اهداف و انگیزه‌­های او را نیز مطابق با این آموزه‌­ها، در او نهادینه می­کند. شناخت درست از قوانین و مقرارت و همچنین محدودیت­‌های مصرفی یک فرد مسلمان در چارچوب دین اسلام، برای تبیین الگوی مصرف نقش حیاتی دارد. در این تحقیق تلاش شده است ضمن شناخت این عوامل به بررسی پیش­فرض­‌ها و مفروضات این الگو پرداخته شود و یک الگوی مصرفی مستقل در اسلام متفاوت از الگوی مصرفی سرمایه داری را اثبات نمود. سؤالات و فرضیه­‌های این تحقیق در مورد وجود الگوی مصرف مستقل است که مفروضات و محدودیت‌­های متفاوت از مفروضات و محدودیت­‌های موجود در الگوی مصرف سرمایه ­داری را می­طلبد. روش انجام این تحقیق نیز توصیفی، تحلیلی و اسنادی بوده است و از اسناد مربوطه به صورت کتاب، مقاله و پایان­ نامه استفاده شده است. در این تحقیق این نتیجه بدست آمده است که عمده مفروضات و محدودیت­‌های فرد مسلمان متفاوت از یک انسان اقتصادی در نظام سرمایه­ داری است و از این رو الگوی مصرف اسلامی با توجه به محدودیت‌­ها و مفروضات خاص خود شکل می­گیرد. در الگوی مصرف اسلامی، یک فرد مسلمان درآمد خود را ابتدا به مصارف خود شامل مصارف واجب اختصاص می­دهد. درآمد مازادی را که بعد از مصرف فرد مسلمان باقی می­ماند، می­تواند به انفاق اختصاص یابد یا سرمایه­ گذاری گردد. اگر بازده سرمایه­ گذاری درآمد مازاد بر مصرف برای مصرف­ کننده مسلمان بزرگ­تر از پاداش مصرف آخرتی آن باشد، در آن صورت درآمد مازاد بر مصرف خود را سرمایه ­گذاری می­کند. اما اگر بازده سرمایه­ گذاری درآمد مازاد بر مصرف کوچک­تر از پاداشی باشد که مصرف­ کننده مسلمان به علت مصارف اخروی آن در ذهن دارد، درآمد مازاد خویش را انفاق می­نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل