چکیده
یکی از ابعاد سبک زندگی امام سجاد(ع)، سبک تربیتی آن حضرت است. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی سبک تربیتی امام(ع) را در تربیت اخلاقی افراد جامعه بررسی کند و به این سؤال اساسی پاسخ دهد که سبک و سیره امام سجاد(ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه چگونه بوده است و از چه روشهایی در تربیت اخلاقی افراد استفاده کرده است. نگارندگان کوشیدهاند سبک و سیره امام(ع) در تربیت اخلاقی افراد و متربیان را در سه بُعد شناختی، گرایشی و عاطفی و عملی بررسی کنند. تبیین جهانبینی و بنیان ارزشهای اخلاقی، پرورش آگاهی و آشنا کردن متربی با آموزههای اخلاقی، بیان داستانهای اخلاقی و مواجهه با فرقههای انحرافی از روشهای مهم شناختی در سبک تربیتی اخلاقی افراد جامعه است. محبت و مهرورزی، تکریم شخصیت، رعایت مقتضای حال، تشویق و تنبیه، موعظه و الگودهی از روشهای مهم عاطفی و گرایشی آن حضرت(ع) در تربیت اخلاقی است. تزکیه نفس، امر به معروف و نهی از منکر، گریه و عزاداری و تشکیل حوزههای علمی نیز از روشهای مهم تربیتی در سبک تربیت اخلاقی امام سجاد(ع) است.