چکیده
زیارت بخش مهمی از فعالیتهای مربوط به گردشگری مذهبی را در بر میگیرد. پژوهش حاضر، با اتخاذ رویکرد کیفی به توصیف چگونگی معنایابی زنان در گردشگری مذهبی می پردازد، در چارچوب مفهومی نگاهی به گردشگری وجودی کوهن انداخته شده است؛ از روش مردم نگاری برای اجرای عملیات تحقیق استفاده شد. تکنیک گردآوری دادهها مشاهده مشارکتی و مصاحبههای نیمه ساخت یافته بود و مشارکت کنندگان با نمونه گیری هدفمند انتحاب و یافتهها از طریق تحلیل موضوعی تحلیل شدهاند، جامعۀ مطالعه شده گردشگران زن بقاع متبرکه شهر شیراز بودند که از طریق مصاحبه عمیق با 30 نفر، داده ها جمع آوری شد. یافتهها حاکی از این میباشند که سفر زیارتی علاوه بر اینکه سفری بیرونی است، میتواند سفری درونی باشد و موجب برقراری تعاملات فردی، میان فردی و فرا مادی و اتصال و نزدیکی فیزیکی و قلبی در فضایی مملؤ از عاطفه دینی و فارغ از هرگونه تعلق و روزمرگی گردد که در نهایت منجر به معنا یابی و جستجوی خود حقیقی میگردد. زیارت بیان کننده جستجویای روحانی ـ وجودی به سوی نیرویی ماورایی است؛ بنابراین به زائر کمک میکند که به چشماندازی درونی دست پیدا کند و به سفری فراتر از زمان و مکان برود.در واقع چنین سفری برای زنان فرصتی مغتنم است که از کارهای روزمره جداشوند و به کنکاشی عمیق بپردازد تا گمشده های درونی خود را بیابند.
کلیدواژهها: معنایابی؛ گردشگری مذهبی؛ مردم نگاری؛ تحلیل تماتیک
