چکیده
شاید بتوان گفت مسئله حق تاریخچهای به درازای عمر انسان دارد؛ حضرت آدم (ع) برای خداوند حق عبودیت قایل بود و قابیل در توهم خود حق کشتن هابیل را برای خود معتقد بوده است. دین مبین اسلام و پیشوایان آن حقهای گوناگونی را مطرح و برآن تاکید کردهاند، کما اینکه مسئله حق برای انسان غربی – به ویژه انسانهای معاصر – یکی از کاربردیترین مسائل است. حقهایی که انسان برای خود یا موجودات دیگر ادعا میکند مشتمل بر انواعی است که دو قسم اساسی آن حقهای قانونی و حقهای طبیعی است. معنای حق و حقهای قانونی و تکوینی و دقت در لوازم آنها در شناخت پرکاربردترین مسئله در علم اخلاق و حقوق و سیاست دخالت اساسی دارد. از اینرو، این نوشتار در صدد بیان معانی و بویژه لوازم و ویژگیهای اساسی حقهای اعتباری و حقهای تکوینی است.
کلیدواژهها: حق؛ اعتباری؛ تکوینی؛ طبیعی؛ ذاتی؛ فطری
