چکیده:
تعیین اینكه مومن كیست و مومنی چیست، دایر مدار تعیین مفهوم ایمان است كه بدین منظور ارائه مشخصه هایی برای مفهوم ایمان ضروری می نماید. ارائه تعریف ایمان مورد توجه متكلمان مسیحی و متكلمان اسلامی بوده است. هرچند استاد مطهری به صورت مستقل به تعریف موضوع ایمان اقدام نكرده است؛ ولی از مجموعه مطالب ایشان كه مرتبط با موضوع ایمان است، می توان دریافت كه ایشان ایمان را نوعی دلبستگی می داند كه از جنس معرفت محض نیست. ایمان در مرتبه ای برتر از علم قرار می گیرد و موضوع آن كه همان موضوع دلبستگی آدمی است، می تواند مذهبی و یا غیرمذهبی باشد.
پل تیلیش متاله اگزیسیتانسیالیست مسیحی نیز ایمان را به حالت دلبستگی نهایی آدمی و غایت او معرفی می كند. دلبستگی فرجامین هر شخص متفاوت با دیگری و دقیقاً امری شخصی است. او غایت نهایی زندگی انسان را تنها خداوند تعالی میداند و ایمان را عملی آگاهانه و امری تضمینی كه كل وجود انسان را در بر می گیرد، می داند. ایمان امری احساسی نیست كه مولود عاطفه باشد. ایمان میتواند زایل شود و به اصطلاح ممزوج با شك گردد كه اتفاقاً همین امر است كه پویایی ایمان را به همراه دارد و آخر الامر اینكه ایمان، عملی آگاهانه است كه از روی آزادی، ولی با دخالت عنصر ناخودآگاه شخصیت آدمی شكل میگیرد.
کلیدواژگان: مومن، ایمان، دلبستگی فرجامین، مطهری و تیلیش
