بررسی محتوای نامه امام صادق (ع) به مفضل بن عمر در خصوص مبانی فکری فرقه باطنیه

چکیده:

اهمیت مسأله‌ی ولایت و اعتقادات درست بر کسی پوشیده نیست و به خاطر اهمیت فراوان همین مسأله، خداوند پیامبران را برای هدایت و اصلاح انسان فرستاد و این امر همواره مورد بحث و گفتگو بوده است چرا که همیشه در اثر انحرافات فکری، افراط، بدفهمی و عدم شناخت صحیح اختلافاتی پیش می‌آمد و در نتیجه فرقه‌ای انحرافی را تشکیل می‌دادند یکی از این فرقه‌ها؛ فرقه‌ی باطنیه بود که با تقطیع‌های نادرست از احادیثِ ائمه (ع) و قائل به باطن بودن برای هر چیز و افراط در این زمینه و تعدی و تجاوز از حدود الهی به فرقه‌ای مشرک، کافر، دروغ‌گو، متکاسل، متعدی از حدود الهی و گمراه تبدیل شدند بنابراین با توجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی و فناوری در عصر ارتباطات و تهاجم‌های فرهنگی که برای مردم امروزی جامعه‌ی اسلامی و خصوصاً نسل جوان با توجه به اینکه پایه‌های اعتقادی سست شده و جوانان به‌راحتی به هر طرفی گرایش پیدا می‌کنند؛ احساس می‌شد که در این زمینه باید طی تحقیقی به بررسی محتوای متن نامه‌ی امام صادق (ع) که در جواب مفضل بن عمر در خصوص مبانی فکری فرقه‌ی باطنیه نوشته است؛ پرداخته شود تا هم نقش بنیادین رئیس مذهب تشیع حضرت امام صادق (ع) در آن زمان، برای نگهداری شیعیان در برابر گروه‌های الحادی که در مسیر تخریب عقاید شیعیان کوشش می‌کردند، روشن‌تر شود و هم علاوه بر معرفی معیارهای صحیح و دفاع از موضع ولایت؛ دلایل انحراف باطنیه و بطلان عقاید این فرقه‌ی ضاله؛ توسط امام (ع) آشکارتر شود.

کلیدواژه‌ها: امام صادق (ع)، مفضل بن عمر، باطنیه، معرفت رجال.

فصول پایان‌نامه:

این پژوهش در چهار فصل نگارش شده است:
فصل اول: «کلیات تحقیق»
* بیان مسئله
* سؤالات
* فرضیه‌های تحقیق
* پیشینه تحقیق
* روش تحقیق
فصل دوم: «مفضل و مکاتبه وی با امام صادق (ع)»
* بخش اول:‌در شناخت مفضل بن عمر
* بخش دوم:‌در شناخت باطنیه
باطنیه؛ مؤسسین و زمان پیدایش
علت نام‌گذاری (وجه‌تسمیه‌ی باطنیه)
برخی عقاید باطنیه
باطنیه از فرق ضاله بوده و از انشعابات شیعه نیست
فصل سوم: «نامه امام صادق (ع)‌به مفضل بن عمر»
* بخش اول: ‌متن نامه امام (ع(
* بخش دوم:‌شرح مقدمه نامه امام صادق (ع)
پیش درآمدی بر مقدمه‌ی نامه امام (ع(
مقدمه نامه‌ی امام (ع) و تذکر به تقوی و موارد آن
تقوا و رابطه‌ی آن با طاعت الهی
* بخش سوم:‌بررسی محتوای نامه امام (ع)‌و ایرادهای ایشان به باطنیه
فصل چهارم: «جمع‌بندی و نتیجه‌گیری»
* نتیجه‌گیری
* منابع و مآخذ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل