پایان نامه ها

چکیده: آدمی که آفریده باری‌تعالی است، ازجانب خداوند تکریم شده است. کرامتی که از دو بعد قابل بررسی است. یک بعد آن کرامت ذاتی که اشاره به رحمت عام پروردگار دارد و دیگر کرامت اکتسابی است که خداوند بر انسان منت نهاد و زمینه رشد و تعالی را در نهادش به ودیعه گذاشت تا بتواند از آن استفاده کند. انسان بر اساس اینکه دارای بعد طبیعی و بعد الهی است رفتار و عملکردی متفاوت در بین همنوعان خود دارد. گاه رفتاری از بعد طبیعی او نشات می‌گیرد که نشان از وابستگی به دنیاست و زمانی عملکردی فرا طبیعی دارد، در…
 چکیده: در رساله حاضر به بررسی و استخراج قواعد فقهی از قضاوت‌های حضرت علی (ع) پرداخته شده است؛ پیامبر (ص) می‌فرمایند‌: آگاه‌ترین امّت من به موازین قضا، على بن ابی‌طالب (ع) است. با توجه به این که حضرت آگاه‌ترین فرد به منصب قضا بودند و قضاوت‌های فراوانی داشته‌اند و غالباً قضاوت‌های ایشان جنبه‌ی عمومی داشته، حائز اهمیت است که قضاوت‌های آن حضرت را بیشتر بشناسیم تا بتوانیم از آن‌ها به درستی بهره بگیریم. امیرالمؤمنین (ع) علاوه بر ادله شرعى و ادله‌ی نقلی از ادله علمى نیز استفاده مى‌کردند. ایشان همچنان که بر اساس بینه و سوگند و قسامه و؛ که…
 چکیده: بررسی مفهوم و جایگاه انفاق در سخنان امیرالمؤمنین (ع) به دلیل این‌که ایشان هم از جنبه روحی و معنوی به‌وسیله انفاق صاحب رتبه بلندی است وهم به دلیل امارت بر جامعه اسلامی، آن را از دیدگاه اجتماعی نگریسته، ضروری و مهم است. تبیین موضوع انفاق و بهترین شیوه بهره‌برداری فردی و اجتماعی از آن، از نگاه امام علی (ع) و استفاده از راهکارهای به دست آمده جهت مدیریت درون و برون، از اهداف این تحقیق است. این رساله بر اساس عناوین و فرضیات زیر تنظیم گردیده است که البتّه در پی آن فرضیات به نتایج کامل‏تری منجر گردیده است:…
چکیده: آرامش اکسیر گمشدۀ بشر امروز است و او تلاش می‌کند تا به این اکسیر دست یابد، اما به دلیل شناخت ناقصی که از خود دارد، نمی‌تواند نسخۀ کاملی از راه‌های رسیدن به این مهم را ارائه دهد. در اندیشۀ دینی، با توجه به شناخت کاملی که خداوند از ابعاد مختلف وجودی انسان دارد، راه درست رسیدن انسان به آرامش را به بشر شناسانده است. امام علی (ع) نیز به‌عنوان انسان کامل و وارث علم بی‌پایان نبوی، راه‌های رشد، کمال و در نتیجه راه نیل انسان به سعادت و در نتیجه آرامش حقیقی را در کلامش بیان نموده‌ است. برای…
چکیده: اخلاص پاکی و زدودن هرگونه آلودگی و آمیختگی است و اخلاص برای خدا همان تصفیه اندیشه و وارستگی ذهن از غیر خداست که باعث تقرب به سوی معبود است. از آنجا که نیت روح و حقیقت اعمال است و پاداش و جزا به آن تعلق می‌گیرد چنانچه برای خدا خالص باشد ستودنی و اگر با اغراض دنیوی آمیخته باشد نکوهیده است. منظور از بی‌غرضی، بی‌هدفی در اعمال اخلاقی نیست بلکه افعال اخلاقی نباید با اهداف پست و زبون آلوده شوند و انگیزه فقط خدا باشد و نیت با غیر خدا مشترک نگردد. باید دانست که نیت خالص شرط قبولی…
چکیده: اساس و مبنای سیاست جهانی اسلام بر «دعوت» استوار می‌باشد. سیره عملی حضرت رسول اکرم (ص) و ائمّه ه‍‍ُدی (ع) نیز مبتنی بر «دعوت» به توحید بوده است. پذیرش و گسترش اسلام اصیل نیز بر همین مبنا صورت گرفته و اجباری در پذیرش اصل اسلام نبوده است. جنگ در اسلام از نتایج مخالفت سران کفر با دعوت اسلامی به شمار می‌رود. جنگ مشروع در اسلام به «جهاد فی سبیل الله» موسوم است. بر اساس سیره نبوی و سیاست‌های دولت علوی (ع)، جنگی مشروع است که در جلوگیری از ستم و بیداد و دفاع از کیان و ناموس اسلام باشد….
چکیده: بحث توکل از دیرباز همواره مورد بحث اندیشمندان و صاحبان فکر بوده است و اینکه ماهیتاً توکل چگونه می‌تواند شخصیت انسان را در جنبه‌های فردی و اجتماعی برساند. توکل در رساله‌ی حاضر در معنای لغوی آن آشکار ساختن ناتوانی در امری ست و در اصطلاح به معنای تکیه و اعتماد بر خداست. توکل حقیقی به خدا، سرچشمه‌ی قدرت روحی و معنوی انسان است چون برای رستگاری و سعود به‌مراتب قرب الهی به ریسمان ثقلین باید درآویخت و نمی‌توان هیچ یک را از دیگری گشود برای دریافت حقیقت آموزه‌های وحی می‌باید از ترجمان وحی که همان اهل‌بیت می‌باشند سراغ گرفت…
چکیده: با توجّه به رهنمودهای پیشوایان دینی و اندیشه در آموزه‌ها و باورهای دینی، برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی و کمال نهایی راهی جز خودشناسی و خودسازی نیست. در این پایان‌نامه ابعاد این دو موضوع، از منظر امام علی با تأکید بر کتاب غرر‌الحکم، مورد پژوهش قرار گرفته است. خودشناسی به معناى این است که انسان پس از طى مراحل تهذیب نفس، هویت واقعی خویش را پرتویی از روح الهی بیابد و خودسازی به معنای عاری شدن از همه رذایل اخلاقی و آراسته شدن به ارزش‌ها و فضایل آن است. این دو مقوله کاملاً رابطه دوسویه از جهت…
 چکیده: از منابع مهم دادرسی کیفری در اسلام روش‌های قضاوت‌های حضرت علی (ع) است، در شیوه‌های قضاوت مزبور که امروزه به‌عنوان روش قضایی معروف است، اصول دادرسی کیفری، منطبق بر موازین علمی و عقلی دادرسی‌های دوران معاصر به‌خوبی مشهود است. قضاوت‌های حضرت علی (ع) و دستورات وی به مالک اشتر در نحوه گزینش قاضی منبع سرشار اصول دادرسی کیفری است. به‌عنوان نمونه می‌توان به: 1) اصل تساوی افراد در برابر قانون و دادگاه‌ها که امروزه از اصول مترقی دادرسی‌های کیفری در اعلامیه‌های جهانی حقوق بشر و قوانین اساسی کشورها از جمله قانون اساسی ایران به شمار می‌آید. 2) اصل علنی…
چکیده: بدون شک، ارث یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر نظام حقوقی است. دلیل آن نیز روشن است چون تکلیف ثمره حیات انسان‌ها از طریق قواعد و مقررات پیچیده ارث روشن می‌گردد. ماترک متوفی به‌طورکلی به دو بخش اعیان و حقوق تقسیم می‌گردد. موضوع این رساله، ارث حقوق می‌باشد که در چهار فصل به بررسی آن پرداخته و مسائلی از قبیل حق و حکم و تفاوت میان آن‌ها، تقسیمات حق از نظر فقها و حقوقدانان، نظرات مختلف در مورد ارث حق، شرایط و موانع ارث و کیفیتخمعاملات فضولی و اکراهی، اقاله و …؛ و فروعات متعدد مربوط به آن‌ها موردبحث و…
چکیده: در مورد تعریف و معیار تشخیص حق و حکم، اختلافات زیادی بین حقوق‌دانان و فقیهان وجود دارد. یکی از موضوعاتی که زیرمجموعه بحث حق و حکم است و در مورد حق یا حکم بودنش اختلاف است، ولایت ولی‌قهری می‌باشد. در این مورد سه نظریه مطرح شده است: نظریه اطلاق، نظریه عدم مفسده، نظریه رعایت مصلحت که از بین این سه نظریه، نظریه رعایت مصلحت، بیشتر با ماهیت ولایت ولی‌قهری سازگارتر است. فصول پایان‌نامه: این تحقیق در سه فصل ارائه شده است: فصل اول: «حق و حکم» * حق * حکم * شک در حق و حکم * فرق بین…
چکیده: با توجه به اهمیت بحث حق و حکم در فقه امامیه و مشتبه بودن برخی از مصادیق آن، پایان‌نامه‌ حاضر، با عنوان «تبیین مفهومی و مصداقی حق و حکم، در فقه امامیه»، درصدد بررسی این مسئله بوده و بدین منظور، از دو فصل، تشکیل گردیده است. فصل اول، در سه بخش، تنظیم شده که در بخش اول، عنوان حق، بخش دوم، حکم و بخش سوم، تفاوت میان حق و حکم، مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم نیز، از سه بخش تشکیل گردیده است. در بخش نخست، حق تألیف، در بخش دوم، حق تحجیر و در بخش پایانی، حق…
خروج از نسخه موبایل