مقالات

چکیده: هدف از این پژوهش بررسی حکمت و راهکارهای دستیابی به آن در زندگی از دیدگاه تعالیم اسلامی می باشد. حکمت به معنای علمی که خالی از خلل و یا معلومات عقلـی کـه دور از خطا و کذب، یعنی استوار و محکم باشد، سبب استواری احوال و افکار و افعال میگردد و مانع آدمی از نادانی و زشت خوی و نادرستی میگردد. آنچه از متن متون دینی برمی آید آن است که راهکارهای دستیابی به حکمت بسیار کارساز بوده و می تواند انسان را به چشمه های جوشان حکمت در زندگی برساند و فردی که به معنای واقعی کلمه از…
چکیده: خیزش های بسیاری پس از قیام امام حسین «علیه السلام» با هدف خون خواهی و مبارزه با حاکمان ستمگر به وقوع پیوست که قیام ابن طباطبا و ابوالسرایا که همزمان با حیات امام رضا «علیه السلام» بود، از آن جمله می باشد. خیزشی که علی رغم گستردگی و چالش های بسیاری که برای خلافت عباسی به همراه داشت، شکست خورده و سرکوب شد. پژوهش پیش رو بر آن است با رویکردی توصیفی – تحلیلی بر پایه اسناد کتابخانه ای به بررسی این قیام پرداخته و به این سوال پاسخ دهد که از منظر سیاسی – اجتماعی، مولفه های اثرگذار…
چکیده علم اخلاق به مجموعه اصولی معیاری (سنجشی) می‌پردازد که شایسته است رفتار بشری به مقتضای آن صورت بگیرد و علم عرفانِ عملی مجموعه اصول و دستورالعمل‌هایی سلوکی است که در نهایت سالک را به شهود وحدت و فنا می‌کشاند. این پژوهش به دنبال بررسی نسبت بین علم اخلاق و عرفان عملی است؛ از این رو ابتدا به ماهیت‌شناسی علم اخلاق و عرفان اسلامی می‌پردازد و با بررسی برخی از آرا در زمینه تفاوت و تشابه این دو شاخه از علوم و نقد و تحلیل آنها به این نتیجه می‌رسد که علم اخلاق اسلامی مبتنی بر کتاب و سنت است،…
چکیده انتقال مردگان به اماکن مقدس، از سنت‌هایی است که از دیرباز بین شیعیان رواج داشته است. این سنت، در برخی خاندان‌ها و عالمانِ شیعی، به قدری ریشه‌دار بوده که اگر امکان نقل جسد در زمان فوت نبوده، پس از دفن موقت و رفع موانع، به مکانِ مقدسِ مورد وصیت، منتقل می‌شده است. در ایران نیز چنین سنتی بوده است؛ چنان‌که برخی وصیت می‌کردند جسد آنان در مشهد (حرم علی بن موسی الرضا(ع)) یا در قم (حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)) دفن شود و برخی دیگر تأکید داشتند که جسد آنان به عتبات عالیات منتقل شود که سهم کربلا و…
چکیده هدف: هدف این پژوهش، بررسی تحلیلی سیره‌ی تربیتی حضرت زینب (س) به‌منظور تدوین الگوی نظری مطلوب تربیت اخلاقی دختران است. مواد و روش ها: این پژوهش با توجّه به موضوع آن، در زمره‌ی تحقیقات کاربردی و روش آن تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی است. یافته ها: مهم‌ترین یافته‌های پژوهش شامل مهم‌ترین مبانی عبارت‌اند از: فطرت توحیدی، کرامت انسانی، خردورزی، شجاعت، جذبه‌ی حُسن و فضیلت، اثرگذاری حجاب ظاهر بر باطن، هدایت‌پذیری و هدف‌داربودن انسان. و مهم‌ترین اهداف عبارت‌اند از: رسیدن به رشد و کمال، طهارت و حیات طیّبه، کسب فضایل اخلاقی، تهذیب نفس، روحیه‌ی صبر، پرورش مسئولیت‌پذیری. هم‌چنین مهم‌ترین…
چکیده یکی از ابعاد سبک زندگی امام سجاد(ع)، سبک تربیتی آن حضرت است. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی سبک تربیتی امام(ع) را در تربیت اخلاقی افراد جامعه بررسی کند و به این سؤال اساسی پاسخ دهد که سبک و سیره امام سجاد(ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه چگونه بوده است و از چه روش‌هایی در تربیت اخلاقی افراد استفاده کرده است. نگارندگان کوشیده‌اند سبک و سیره امام(ع) در تربیت اخلاقی افراد و متربیان را در سه بُعد شناختی، گرایشی و عاطفی و عملی بررسی کنند. تبیین جهان‌بینی و بنیان ارزش‌های اخلاقی، پرورش آگاهی و آشنا کردن…
چکیده تذکره الاولیاء عطار، اثری عرفانی با نثری ساده و در قسمت­‌هایی مسجّع که در آن احوال هفتاد و دو تن از اولیاء و مشایخ صوفیه بیان شده است. عطار کوشیده است شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ادبی روزگار خود را نشان دهد. در بررسی جنبه­‌های نمایشی، علاوه بر دانستن ذهن و زبان عطار باید بر عناصر جنبه‌­های نمایشی، هم­چون ساخت­مایه­‌های نمایشنامه، گونه، سبک و شیوۀ نمایش، آشنایی و احاطۀ کامل داشت. داستان اویس قرنی، قابلیت­‌های نمایشی بالقوّه‌­ای دارد که با جستجوی عناصر نمایشی در داستان و تحلیل راه‌­های گوناگون به کارگیری آن‌ها در نمایش به فعلیّت درمی­آید. سؤالی که…
چکیده در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، براساس منابع فقهی اسلامی، حق طلاق با مرد است. از آن‌جایی که امکان سوءاستفاده از حق، از سوی هر صاحب حقی وجود دارد، قانونگذار اقدام به تدوین قوانینی در جهت تحدید اراده مرد در امر طلاق نموده است. قانون مربوط به حق مالی نحله از جمله این قوانین می‌باشد.در این مقاله درصدد هستیم تا به بررسی این مهم بپردازیم چرا که عنوان در نظر گرفته شده برای این حق مالی، محل اشکال است؛ زیرا معنای متبادر به ذهن از واژه نحله، بخشش با طیب نفس و بلاعوض می‌باشد؛ در حالی که نحله در…
چکیده: اصطلاح یوتوپیا (Utopia) معادل آرمان‌شهر یا به تعبیر برخی نویسندگان «خوبستان»، نخستین بار توسط تامس مور، نویسنده و فیلسوف شهیر انگلیسی، در فاصله سال‌های 1515 و 1516 میلادی ساخته و به کار گرفته شد و به جامعه‌ای اطلاق گردید که اصول و مبانی آن بر پایه نظامی عقلانی و آرمان خواهانه استوار بود. اگرچه این واژه محصول قرن شانزدهم است، اما خاستگاه زمانی اندیشه آرمان‌شهری و مدینه فاضله پنج قرن قبل از میلاد است. افلاطون، متفکر یونانی، در کتاب جمهور خود، اولین کسی است که این چنین جامعه ایده‌آلی را به تصویر کشیده است. آنچه در اثر افلاطون بیش…
چکیده پژوهش حاضر با استناد به آیات قرآن و مراجعه به کتب تفسیری، روایی و حقوقی در تبیین منشأ اختلاف آراء صاحب نظران در زمینه افساد فی الارض و مصادیق آن است؛ بنابراین به روش کتابخانه ای ریشه «فسد» از آیات استخراج شده و سپس آیات موردنظر، مطالعه و تفسیر مفسّران و آراء مختلف در رابطه با آنها ارائه شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که آن چه که محلّ اختلاف آراء فقها و حقوقدانان شده است تعابیر، تفاسیر و از همه مهم تر مصادیق مفادّ قانونی مستخرج از آیات 33-32 سوره مائده تحت عنوان جرایم افساد…
چکیده در این مقاله ارکان عقد مضاربه یعنی سرمایه، کارعامل و سود در فقه امامیه، فقه عامه و حقوق مدنی ایران بررسی شده اند. نتایج حاصل عبارت است از: 1-سرمایه باید وجه نقد باشد و مضاربه با کالا باطل است. 2-از شرایط اساسی عقد مضاربه، معلوم و معین بودن سرمایه مضاربه است، البته جهلی که سرانجام منجر به علم شود مفسد عقد نیست. 3-عامل باید با سرمایه ای که صاحب آن در اختیار وی می گذارد تجارت کند. برای شناسایی اعمال تجاری باید به قانون تجارت، مصوب 1311، رجوع کرد و مفاد ماده 2 آن را در نظر داشت. عامل،…
چکیده آموزه بداء یکی از اختصاصات کلامی و وجوه تمایز شیعه امامیه از سایر مسلمانان است. منشأ قرآنی باور به این آموزه، مواجهه عقیدتی و عملی پیامبر اکرم (ص) با یهود است. یهودیان معتقد به بسته‌بودن دست خدا در تدبیر کائنات پس از خلقت بودند، اما پیامبر بر اساس آیات قرآن به بساطت دست الاهی در امور عالم قائل بوده است. امامان (ع) نیز با مطرح‌کردن معارف توحیدی و تأکید بر «خروج عن الحدین» (حد تعطیل و تشبیه) و پیش‌کشیدن آموزه بداء، شیعیان را از در افتادن به ورطه تعطیلِ نقش خداوند در عالم بازداشتند. آموزه بداء، که مشابه نَسخْ…
خروج از نسخه موبایل